Directorii liceelor din județ, reprezentanți ai sindicatelor din învățământul preuniversitar și ai elevilor suceveni au fost convocați de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Suceava pentru a dezbate propunerile Ministerului Educației privind planurile-cadru pentru liceu.
Întâlnirea s-a consumat la Colegiului Tehnic „Petru Mușat”, luni, 10 februarie, fiind moderată de șeful IȘJ, Grigore Bocanci, adjunctul Matei Gabriel și inspectorul Cezar Anuței.
Aceștia le-au propus celor prezenți să analizeze și să își exprime, în baza experienței profesionale, punctul de vedere și aibă un rol activ în ceea ce înseamnă structurarea noului învățământ liceal.
De asemenea, directorilor li s-a transmis să nu fie rezistenți la schimbare și să aducă argumente obiective, propuneri bine argumentate în ceea ce privește ponderea, prezența sau absența unor discipline din orarul elevilor de liceu.
”În urma discuțiilor s-au conturat 15 propuneri pentru viitoarele planuri-cadru de la învățământul liceal cu privire la disciplina istorie, orele de practică de la filiera tehnologică, disciplina educație anteprenorială, literatură universală etc. De asemenea, directorii liceelor au fost îndemnați să se întoarcă în școli, să mobilizeze colegii, să organizeze grupuri de lucru și să pregătească propuneri argumentate puternic cu privire la planul-cadru, propuneri care vor fi centralizate la IȘJ și apoi înaintate către minister. Totodată, și inspectorii școlari vor organiza întâlniri cu metodiști pe această temă și vor centraliza toate propunerile pe discipline”, a punctat insp. Cezar Anuței, purtător de cuvânt al ISJ Suceava.
Planurile-cadru de la liceu sunt compuse din trunchi comun (pentru toți elevii de liceu, indiferent de profil), curriculum de specialitate și curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (opționalele).
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică pe 31 ianuarie.
Este un subiect fierbinte al momentului în toată țara, o temă care a iscat numeroase discuții, propuneri, atacuri, fiind implicați în dezbateri atât profesori, universitari, cât și sindicaliști, părinți. Noile planuri-cadru prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025).
Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora. Dezbaterile publice pe această temă se încheie pe 6 martie.