Filiala Suceava a Societății de Geografie din România, la conducerea căreia se află profesorul fălticenean de geografie Marcel Porof, reacționează cu privire la schimbările din noile planuri-cadru de liceu, unde geografia a fost eliminată pe anumite niveluri de studiu, și face un apel pentru menținerea acesteia în trunchiul comun.
Profesorul subliniază că această decizie limitează accesul tinerilor la o știință cu multiple aplicații practice, esențială pentru înțelegerea lumii contemporane.
Potrivit acestuia, „eliminarea geografiei din trunchiul comun la anumite niveluri și profiluri ridică îngrijorări majore, întrucât poate avea consecințe negative asupra formării viitoarelor generații. Educația geografică joacă un rol crucial în dezvoltarea unor cetățeni informați, responsabili și conștienți de realitățile globale”.
Prof. dr. Porof, președintele SGR, filiala Suceava, aduce o serie de argumente care susțin necesitatea menținerii Geografiei în planurile-cadru:
· Reducerea semnificativă a orelor de geografie va avea un impact negativ asupra capacității elevilor de a înțelege problemele globale actuale, cum ar fi schimbările climatice, migrațiile, dezastrele naturale sau instabilitatea geopolitică. O educație insuficientă în acest domeniu poate contribui la creșterea vulnerabilității față de dezinformare și pseudo-știință.
· Geografia nu se limitează la studiul reliefului sau al climei, ci oferă o perspectivă complexă asupra interacțiunii dintre oameni și mediu, resursele naturale, geopolitică, economie și sustenabilitate. Fiind o disciplină interdisciplinară, aceasta contribuie la înțelegerea și gestionarea provocărilor globale.
· Elevii interesați de domenii precum ecologia, geologia, biologia sau științele mediului au nevoie de cunoștințe de geografie pentru a înțelege procesele naturale și impactul activităților umane asupra ecosistemelor.
· Studiul geografiei facilitează înțelegerea dinamicii economice, sociale și politice la nivel global, oferind o bază solidă pentru cariere în sociologie, științe politice, relații internaționale, administrație publică sau jurnalism.
· Prin abordarea sa culturală și istorică, geografia ajută la înțelegerea modului în care spațiul geografic influențează dezvoltarea identităților naționale și a culturilor.
· În domeniul turismului și al industriei ospitalității, geografia este esențială pentru cunoașterea regiunilor geografice, a patrimoniului cultural și natural, precum și a fluxurilor turistice.
· Caracterul aplicativ al geografiei permite elevilor să participe la cercetări și studii de caz care contribuie la soluționarea unor probleme locale și globale.
· Dezvoltarea durabilă, promovată de Organizația Națiunilor Unite, necesită o înțelegere aprofundată a conceptelor geografice legate de echilibrul dintre mediu, economie și societate, aspecte ce ar trebui să fie incluse în curriculumul liceal.
· Studiul geografiei îi ajută pe elevi să dezvolte atitudini responsabile față de mediu, promovând un comportament ecologic conștient și durabil.
· Geografia susține competențele STEM prin utilizarea tehnologiilor moderne, cum ar fi Sistemele Informatice Geografice (GIS), teledetecția și analiza datelor climatice, toate esențiale în gestionarea resurselor și prognoza dezastrelor naturale.
· Prin abordarea sa digitală, Geografia contribuie la alfabetizarea tehnologică a elevilor, oferindu-le instrumente pentru analiza și interpretarea datelor geospațiale, lucrul cu hărți interactive și înțelegerea modelelor climatice digitale.
· Geografia stimulează curiozitatea, respectul pentru diversitate și dorința de a explora lumea, contribuind la dezvoltarea unei viziuni integrate asupra realităților globale. Interesul elevilor pentru această disciplină este confirmat de performanțele obținute la competițiile naționale și internaționale de specialitate.
· Rol esențial în formare
Societatea de Geografie din România, filiala Suceava, susține necesitatea menținerii geografiei în trunchiul comun pentru clasele a XI-a și a XII-a, subliniind rolul esențial al acestei discipline în educația tinerilor.
„Formarea unor generații capabile să înțeleagă interdependențele dintre factorii naturali, economici și sociali este vitală pentru o societate bine pregătită să facă față provocărilor viitorului”, susține SGR.
Este un punct de vedere în acord cu cel al celorlalte filiale ale SGR din țară, al facultăților de profil din România, al reprezentanților Academiei Române și, cel mai probabil, în asentimentul celor aproximativ 300 profesori ce predau geografia în județul Suceava, al părinților și nu în ultimul rând al elevilor.