Datele de bilanț ale Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Suceava cu privire la anul 2024 arată destul de clar că acțiunile de control ce au vizat afacerile ilegale cu lemn au fost o prioritate.
Anul trecut, a fost dispusă de către polițiști confiscarea cantității totale de 41.712 mc material lemnos, în creștere cu peste 25.000 mc față de anul 2023.
În bilanțul IPJ Suceava se arată că totalul masei lemnoase confiscate include și o confiscare valorică importantă (19.282,9 mc) făcută în luna ianuarie 2024, în zona Broșteni, într-un dosar penal la regimul silvic.
2024 a fost anul cu cele mai mari confiscări de lemn pentru polițiștii suceveni.
Un capitol important este și cel al mașinilor indisponibilizate în cadrul dosarelor penale. Este vorba de cazurile în care s-au constatat transporturi mai mari de 10 mc lemn fără acte de proveniență, ceea ce a impus și confiscarea mijloacelor de transport.
Anul trecut, în 2024, au fost indisponibilizate de polițiști 26 autovehicule, în valoare de circa 900.000 euro.
Numărul de autovehicule confiscate pentru transporturi ilegale de lemn a fost cu două mai mare decât în 2023.
Aceste mașini puse sub sechestru se văd la marginea DN 17, la ieșirea din Suceava spre Gura Humorului, în zona Trei Movile, unde se află depozitul închiriat de IPJ Suceava pentru mașinile puse sub sechestru.
Este important de subliniat în context și că din 2025, după modificarea Codului Silvic, legea este mai aspră față de transportatorii de lemn.
Din 9 ianuarie 2025, polițiștii întocmesc dosar penal și iau măsura complementară de confiscare a mijlocului de transport dacă se constată de către organele silvice că încărcătura conține peste 5 mc lemn fără acte legale, față de peste 10 mc lemn fără acte legale, cum era anterior modificării legislative.
De asemenea, se confiscă mașina și dacă peste 20% din cantitatea de lemn din încărcătură nu este cu documente legale.
În primele trei săptămâni de la schimbarea legislației s-au întocmit deja trei dosare penale pentru transport de lemn fără documente în cantitate de peste 5 mc și s-au indisponibilizat trei autotrenuri.
Măsurile ar putea părea poate prea severe, însă practica ultimilor ani a arătat că nu este chiar așa. Mulți transportatori ilegali știau că nu riscau decât o amendă dacă transportau 8-9 mc lemn exploatat ilegal, chiar de era vorba de cherestea. Adunate, aceste furturi aduceau un prejudiciu foarte mare.
Activiștii de mediu, printre ei și rădăuțeanul Daniel Bodnar, au cerut insistent în ultimii ani, prin memorii trimise forurilor centrale, schimbarea legii și înăsprirea ei.