Un nou program intitulat ”Acces, Persistență și Incluziune în Învățământul Superior” a fost lansat în cadrul Universității ”Ștefan cel Mare” din Suceava (USV). Acesta a demarat la începutul acestui an, prin colaborarea dintre Universitatea „Ștefan cel Mare”, Colegiul Național „Nicu Gane” din Fălticeni, în calitate de coordonator și Colegiul „Vasile Lovinescu” din Fălticeni.
Scopul proiectului este acela de a interveni pe parcursul a 33 de luni de implementare pentru creșterea accesului și a participării la învățământul terțiar a 176 de elevi/ absolvenți de liceu din promoțiile ultimilor doi ani școlari. În același timp vor beneficia de acest proiect și 176 de studenți, tineri din grupuri subreprezentate, din familiile în care părinții nu au absolvit studii superioare sau tineri cu dizabilități, de etnie romă sau cu o situație economică precară. Obiectivul general vizează prevenirea părăsirii timpurii a școlii, promovarea accesului egal la educație de calitate, creșterea accesului și a participării grupurilor dezavantajate la educație. Proiectul își propune ca la final, cel puțin 352 de tineri din grupul țintă să acceadă la studii superioare și să continue aceste studii în vederea obținerii unei diplome de studii superioare.
Proiectul este finanțat cu suma de 7.948.996,13 lei, din care 7.790.016,24 lei reprezintă valoarea cofinanțării Uniunii Europene. În cadrul lui vor fi desfășurate activități de mentorat, consiliere, acordare de subvenții tinerilor implicați, workshopuri pe diverse teme specifice domeniului de pregătire, vizite de studiu, toate adaptate pentru a răspunde nevoilor grupului țintă. Prin oferirea de sprijin financiar se urmărește creșterea accesului la educație superioară, reducând barierele financiare pentru studenții de la Facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor, Facultatea de Inginerie Mecanică, Autovehicule și Robotică, Facultatea de Inginerie Alimentară și Facultatea de Silvicultură.
Conform statisticilor, România este statul cu cea mai mică rată de absolvire a învățământului universitar din toate țările UE, iar una dintre cauze o reprezintă accesul dificil la studiile superioare. Rata de absolvire a învăţământului universitar în România a fost de 23,3% în cursul anului 2021, la aproape jumătate din media UE (41,2%). Procentul redus de absolvenți de studii superioare reprezintă o problemă cu rădăcini adânci, favorizate inclusiv de probleme care afectează învățământul preuniversitar. Tranziția de la învățământul preuniversitar la cel universitar este îngreunată de un cumul de factori, între care amintim aici părăsirea timpurie a scolii și rata scăzută de promovare a examenului de bacalaureat, mai ales în mediul rural și în comunitățile socio-economice dezavantajate. Acești factori duc la o rată de cuprindere scăzută a absolvenților de liceu în universități. Egalitatea de șanse este o provocare semnificativă, dacă ne raportăm la rata deosebit de scăzută de absolvire a învățământului superior în zonele rurale - 8,2% în anul 2021, față de media UE de 29,6%.
Proiectul implementat de USV în Regiunea Nord-Est a României este cu atât mai justificat, cu cât în această zonă se înregistrează unul dintre cele mai scăzute niveluri de dezvoltare. Doar 39.47% dintre absolvenții de liceu de aici fac acest pas, iar o dezvoltare economică a regiunii poate fi făcută doar cu un număr mare de ingineri bine pregătiți.