Consiliul Județean al Elevilor (CJE) Suceava a derulat, la finele anului trecut, un sondaj printre elevii suceveni pentru a surprinde în ce măsură sunt respectate drepturile și interesele acestora.
Luna decembrie a adus și raportul studiului, iar rezultatele evidențiază o realitate îngrijorătoare: deși drepturile elevilor sunt stabilite în Statutul Elevului, singurul act ce prevede drepturile și obligațile acestora, în realitate ele nu sunt întotdeauna luate în considerare.
Ștefan Ioniță președintele Consiliului Județean al Elevilor Suceava, subliniază că„deși drepturile elevilor sunt consacrate legislativ, implementarea acestora rămâne de multe ori superficială. Din păcate, conducerile multor unități de învățământ par să manifeste un dezinteres față de respectarea acestor drepturi, concentrându-se mai degrabă pe inițiative de fațadă, precum organizarea unor proiecte extrașcolare superficiale, menite să sporească imaginea publică a instituțiilor fără a adresa problemele reale din școli. Astfel de abordări nu doar că subminează scopul educației, ci creează și o falsă impresie de progres, în timp ce nevoile elevilor rămân ignorate.
În paralel, profesorii, deși esențiali în procesul educațional, sunt prinși într-un sistem rigid care nu le oferă libertatea și resursele necesare pentru a răspunde cerințelor moderne ale elevilor. Această ruptură demonstrează nu doar o lipsă de interes real față de elevi, ci și o tendință de a prioritiza reputația instituției în detrimentul calității educației oferite”.
Acesta a mai spus că multe instituții de învățământ preuniversitar din județ omit diseminarea acestui Statut, având în vedere că un procent de 38,4% dintre respondenți au afirmat că nu au auzit niciodată de acesta.
- Ce au răspuns elevii suceveni
Raportul privind respectarea Statutului Elevului la noi în județ, în anul școlar 2023-2024, reprezintă centralizarea a 2.353 de răspunsuri din partea elevilor suceveni la 30 de întrebări privind experiențele lor din anul școlar precedent.
La întrebarea „În ce măsură consideri că materiile opționale îți satisfac nevoile și interesele?”, 13,8% dintre elevi consideră că aceste materii nu le satisfac deloc interesele, iar 13,2% consideră că satisfacerea intereselor lor este doar parțială. Cei mai mulți, 29,2%, susțin că aceste materii le îndeplinesc într-o oarecare măsură interesele.
Întrebați despre cazurile de tratament diferențiat în funcție de rasă, etnie, orientare sexuală sau alte criterii, 19,6% dintre elevi au afirmat că au observat discriminare între colegi. 13,6% au declarat că au fost tratați diferit de profesori, iar 2,7% au menționat discriminarea din partea personalului nedidactic, precum bibliotecarii, laboranții, îngrijitorii sau paznicii.
22% dintre elevii care au răspuns au participat în cursul anului școlar anterior la acte de violență care au pus în pericol integritatea corporală și a imaginii celor implicați
Cât privește decontarea cheltuilelilor de transport, doar 28,2% dintre elevii navetiști au avut dreptul respectat în totalitate, pe când 36,6% parțial și 34,4% deloc.
29,9% dintre elevii participanți la sondaj au semnalat că, în anul școlar precedent, au fost situații în care orele de curs nu au avut loc, fără un motiv justificat.
53% dintre elevii majori respondenți au semnalat încălcarea dreptului lor de a părăsi unitatea de învățământ.
- „Acest raport reflectă vocea elevilor suceveni”
Consiliul Județean al Elevilor Suceava își exprimă îngrijorarea față de ponderea elevilor care nu au auzit de Statutul Elevului (38,4%), actul normativ al drepturilor și obligațiilor lor.
Consiliul solicită ca Inspectoratul Școlar Județean Suceava, împreună cu unitățile de învățământ preuniversitar din județ, să adopte măsuri concrete în vederea informării elevilor cu privire la noul Statut al Elevului, recomandă promovarea și diseminarea Statutului Elevului prin intermediul profesorilor diriginți, precum și integrarea informării în cadrul activităților extracurriculare.
„Trăim într-o perioadă în care educația trebuie evolueze într-o direcție modernă, adaptată nevoilor elevilor. Acest raport reflectă vocea elevilor suceveni, care sesizează nereguli semnificative la nivel județean. Conducerile multor unități de învățământ par să manifeste un dezinteres față de respectarea drepturilor elevilor. Astfel de abordări nu doar că periclitează evoluția sistemului de învățământ, dar și creează o barieră invizibilă între elevi și profesori”, declară președintele Consiliului Județean al Elevilor Suceava, Ștefan Ioniță.