Primăria Suceava anunță intenția de reducere sau eliminare a unora dintre facilitățile pe care le au în prezent pensionarii și studenții, la mijloacele de transport în comun ale societății de transport public local. Proiectul de hotărâre se află în transparență decizională până la data de 13 ianuarie 2025 și va fi supus dezbaterii și aprobării deliberativului în ședința din prima lună a anului viitor.
Primarul Vasile Rîmbu consideră justificat ca de anul viitor abonamentele TPL ale studenților să nu mai fie suportate de la bugetul local deoarece „universitățile primesc bani de la bugetul central pentru decontarea a 90% din costul abonamentului, pentru toți studenții, nu doar pentru cei cu domiciliul în municipiul Suceava, în conformitate cu prevederile art. 128 alin (3) din Legea învățământului superior nr. 199/2023”.
Potrivit primarului, aproximativ 1.200 de studenți cu domiciliul în municipiul Suceava beneficiază de abonamente gratuite. Prin impunerea unui abonament special gratuit pentru această categorie, (...) atât TPL, cât și municipiul Suceava pierd bani. Practic, în loc ca TPL să vândă cât mai multe abonamente la preț întreg încasând banii la momentul vânzării, eliberează abonamente gratuite doar unor studenți și se creează nemulțumire în rândul celorlalți, iar costul e suportat de la bugetul local, de unde banii ajung cu întârziere la TPL”, a explicat primarul.
· Facilitățile pentru pensionari se vor acorda diferențiat și limitat
În ceea ce privește gratuitățile pentru pensionari, primarul de Suceava, Vasile Rîmbu, susține introducerea unor plafoane care să facă diferența între diferitele categorii de pensionari, respectiv cei care au pensii mici, sub 3.000 de lei, cei cu pensii între 3.000 și 5.000 de lei și pensionarii cu pensii mai mari de 5.000 lei, „pentru care nu se poate justifica economic și social acordarea de reduceri sau gratuități, aceste pensii fiind mai mari decât salariul mediu net pe economie”.
Astfel, după aprobarea acestui proiect, vor mai beneficia de gratuitate doar sucevenii cu pensii mici, sub 3.000 lei, dar numai un număr limitat de călătorii, anume 20 de călătorii lunar.
„Dintre cei 12.362 de pensionari care au beneficiat de abonamente gratuite în luna noiembrie 2024, 8.071 au pensii sub 3.000 de lei, adică 65,29% dintre pensionarii care au luat abonament, și ei vor putea primi în continuare abonamente gratuite. Pe de altă parte, pentru a scădea gradul de încărcare al autobuzelor, se impune ca aceste abonamente gratuite să aibă un număr limitat de 20 de călătorii lunar, pe toate liniile”, a arătat primarul. Prețul abonamentului pentru această categorie este de 50 de lei, preț ce va fi decontat de primărie către TPL, urmând ca operatorul de transport să returneze primăriei banii pentru numărul de călătorii neefectuate.
Pentru persoanele cu pensii cuprinse între 3.000 și 5.000 de lei, administrația locală are disponibilitatea de a acorda o reducere de 50% la abonamentul lunar nominal valabil pe toate liniile.
· Elevii au în continuare gratuitate la călătoriile cu autobuzele TPL
Elevii care sunt înscriși la o unitate de învățământ din municipiul Suceava beneficiază de gratuitate la abonamentul lunar nominal integral general valabil pe toate liniile, pentru transportul public local de călători prin curse regulate din municipiul Suceava, pe tot parcursul anului școlar.
Acordarea acestor facilități se va face la centrele de vânzare fixe ale TPL, prin încărcarea unui card de transport nominal şi netransmisibil, după prezentarea următoarelor documente în vederea scanării acestora: buletinul/cartea de identitate; cuponul de pensie din luna anterioară, în original, după caz.
Pensionarii vor circula pe raza municipiul Suceava pe baza cardului de transport.
Primarul a mai explicat că în condițiile în care operatorului de transport i se impun obligații tarifare care nu acoperă costurile reale sau obligații de transport cum ar fi prestarea de servicii pe trasee și în condiții nerentabile, „rezultă un efect financiar negativ care se reflectă în compensațiile care trebuie plătite de la bugetul local”. „Prin acordarea de gratuități sau prin menținerea unor tarife scăzute, compensațiile ajung să reprezinte o pondere importantă în plățile de la bugetul local pentru finanțarea serviciului de transport public local”, se mai arată în motivarea inițierii acestui proiect.