CFR Călători a anunțat la începutul acestei săptămâni că se pot cumpăra bilete și începând cu data de 15 decembrie 2024, dată de la care intră în vigoare Noul Mers al Trenurilor, semn că noul mers este deja disponibil pe site și pe aplicația oficială.
În comunicatul oficial, compania face referire doar la noutățile pozitive, legate de trenurile noi care circulă deocamdată doar pe ruta București – Brașov și de legăturile mai facile de pe unele rute din țară.
O analiză concretă, pe noul mers de tren, arată însă că pe mai toate rutele importante din România timpii de parcurs cresc, după cum a detaliat și clubferoviar.ro.
În cazul Sucevei, o analiză pe care am făcut-o și noi pe cfrcalatori.ro arată că veștile nu sunt foarte bune cu privire la ruta Suceava – București și nu numai.
· Noi timpi de parcurs spre Capitală
Se poate observa astfel că pe ruta Suceava - București, cel mai rapid tren, cel InterCity, are un timp de parcurs de șase ore și 19 minute, în timp ce cel mai lent, trenul InterRegio de noapte, are un timp oficial de parcurs de șase ore și 57 de minute.
Și restul trenurilor Suceava - București au timpi de parcurs care se apropie mai mult de șapte ore decât de șase ore.
Practic, constatăm că ne apropiem mai mult de vremurile cele mai proaste, când trenurile Suceava - București făceau oficial șapte ore sau mai mult.
Asta în condițiile în care acum doi-trei ani timpii de parcurs ajunseseră undeva în jur de 6 ore, chiar puțin sub 6 ore.
Situația stă ceva mai bine la trenurile București – Suceava, unde timpii de parcurs sunt în jur de șase ore, maxim șase ore și 17 minute, asta pentru că nu se mai adaugă minutele cu preluarea de grupe de vagoane (grupele de Iași, Botoșani sau Neamț).
· Restricții pentru lucrări care ar trebui să aducă timpi mai buni din 2026
Trebuie să spunem că acești timpi de parcurs se scuză în parte prin faptul că au loc lucrări punctuale pe magistrala 500 Suceava - București, lucrări care ar trebui să permită viteze mai bune de circulație măcar din 2026.
De altfel, restricțiile pentru aceste lucrări fac ca trenurile spre Capitală să aibă deja luni bune de zile de când fac periodic întârzieri.
În anumite perioade, timpii de mers de pe biletele călătorilor au fost depășite zilnic cu minim 30 de minute.
· Trenurile private Suceava - București nu intră încă în circulație
Sunt așteptate și trenurile private Suceava - București, care vor fi operate de compania FEROTRAFIC TFI, care aparține lui Dumitru Anchidin, fost director la CFR Marfă, Regionala Iași,
Noile trenuri private vor circula pe timp de zi și vor avea timpi de parcurs sub 6 ore, chiar 5 ore și 20 de minute pe relația București Nord – Suceava, asta însă prin opriri mai puține.
Evident, rămâne de văzut și dacă operatorul privat va putea susține acest ritm cu puține opriri din punct de vedere al rentabilității.
Deși noile trenuri private au fost trasate în noul mers, de la 15 decembrie, ele nu vor circula încă.
”Trenurile sunt achiziționate, dar urmează o procedură de autorizare și estimăm că vor începe efectiv să circule în prima parte a lui 2025”, a declarat Dumitru Anchidin, în luna octombrie a acestui an, pentru Monitorul de Suceava.
· Alte rute din Suceava și timpii de parcurs
Și pe ruta Suceava – Cluj Napoca, sunt trenuri care au timpi mai mari de parcurs, cu un maxim de șapte ore și 23 de minute, la trenul de noapte care pleacă din Suceava după ora 23.00.
Trenurile de zi Suceava - Cluj Napoca ar urma totuși să facă puțin sub șapte ore.
Cu timpi de parcurs buni rămân rutele scurte, precum Suceava – Iași și Suceava – Bacău, unde trenurile InterRegio parcurg distanța în ceva mai puțin de două ore.