Universitari suceveni și reprezentanți ai mediului preuniversitar din județele Suceava și Botoșani – directori de școli, profesori – au dezbătut problemele majore cu care se confruntă sistemul educațional din România în cadrul unei mese rotunde organizate la finele săptămânii trecute, la Universitatea „Ștefan cel Mare”.
Nivelul scăzut al populației cu studii superioare în comparație cu țările europene, rata ridicată de abandon școlar în preuniversitar și universitar, exodul populației tinere și necalificate, scăderea încrederii societății în rolul fundamental al educației etc. au fost câteva dintre subiectele ridicate de invitați.
Evenimentul a fost organizat de Departamentul de Contabilitate, Audit și Finanțe, condus de prof. univ. dr. habil. Veronica Grosu, și Departamentul de Management, Administrarea Afacerilor și Turism, condus de conf. univ. dr. habil. Rozalia Kicsi, din cadrul Facultății de Economie, Administrație și Afaceri (FEEA), și moderat de prof. univ. dr. habil. Marian Socoliuc, prodecan în cadrul FEAA, și lect. univ. dr. Gabriela Cioban.
Potrivit organizatorilor, cei implicați au încercat să găsească soluții în beneficiul tuturor participanților la procesul educativ: elevi/ studenți, profesori, personalul școlii, părinți, angajatori, comunitate.
Evenimentul a reunit la masa dezbaterilor un număr însemnat de cadre didactice de la instituții de învățământ preuniversitar din județele Suceava și Botoșani, precum: colegiile tehnice „Petru Mușat” Suceava, „Mihai Băcescu” Fălticeni, „Samuil Isopescu” Suceava, "Alexandru Ioan Cuza" Suceava, Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului, liceele tehnologice „Vasile Gherasim” Marginea, "Alexandru Vlahuță" Șendriceni-Dorohoi, județul Botoșani, Colegiul de Artă "Ciprian Porumbescu" Suceava, Liceul „Demostene Botez” Trușești, județul Botoșani, Colegiul „Vasile Lovinescu” Fălticeni, Colegiul Economic ”Dimitrie Cantemir” Suceava, Colegiul Național „Mihai Eminescu“ Suceava, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Suceava.
„Redobândirea încrederii în educație reprezintă pentru mine și cred că pentru noi toți, deopotrivă, o preocupare zilnică. Cu fiecare curs, seminar sau lucrare practică pe care le desfășor cu studenții sau cu fiecare proiect pe care îl gândesc pentru departamentul sau facultatea din care fac parte, încerc să contribui la ceea îmi doresc cel mai mult: oferirea unei educații de calitate pentru tânăra generație, pentru ca acești tineri, cu care noi lucrăm, să se poată realiza, atât profesional, cât și ca oameni adevărați, în țara lor, și să nu mai fie nevoiți să ia calea străinătății”, a spus prof. univ. dr. habil. Veronica Grosu.
În aceeași linie a discuțiilor, conf. univ. dr. habil. Rozalia Kicsi a accentuat importanța adaptării educației la noile competențe furnizate elevilor și studenților, centrate pe rezultatele învățării: “Obținerea de către elevii și studenții noștri a unor competențe care să asigure o inserție facilă a acestora pe piața muncii, în noul context actual, depinde în mod hotărâtor de fiecare dintre noi. Prin urmare, rolul profesorului este vital, în șlefuirea tinerei generații, în primul rând ca oameni educați pentru comunitate, cât și pentru societate în general, dar și ca profesioniști pentru piața muncii”.
· Teme de discuție
Masa rotundă „Reafirmarea încrederii în educație ca promotor al succesului profesional individual și al valorilor comune ale societății” s-a mai axat pe: diagnosticarea stării actuale a învățământului românesc și identificarea cauzelor generatoare de scădere a încrederii populației în sistemul de învățământ; importanța relației familie-școală-comunitate în conturarea rolului educației în formarea tinerei generații; rolul consilierul școlar, al psihologului, al dirigintelui, al tutorelui de an, în activitatea de consiliere și orientare în carieră a tinerei generații; extinderea perioadelor de practică profesională și a stagiilor de internship.
„Am asistat cu toții, astăzi, la niște dezbateri extrem de bine ancorate în realitatea prezentă a sistemului de învățământ românesc, aflat de cel puțin 34 de ani, dacă ne referim doar la perioada postdecembristă, într-un plin proces de reformă. Am tras cu toții învățăminte valoroase, culese din tot ce am dezbătut aici, și toate au condus la o concluzie certă: stă în puterea noastră, dragi profesori, să reclădim, în fiecare zi, atât prin efortul nostru individual, cât și colectiv, încrederea în educație, ca singură cale de asigurare a succesului profesional individual și al valorilor comune ale societății”, a transmis prof. univ. dr. Marian Socoliuc, moderatorul evenimentului.