Șantierul Axei Rutiere Suceava - Iași, o lucrare de mare anvergură, care privește peste 75 de kilometri de drum județean, pe două tronsoane, este foarte aproape de final, stadiul de execuție fiind de 97%.
Cel mai important pentru suceveni este că deja circulă pe un drum modernizat, pe întreaga întindere, DJ 208 limită județ Iași – Budeni - Dolhasca și DJ 208A Suceava – Ipotești – Bosanci – Udești – Liteni - Dolhasca, respectiv DJ 209C Suceava – Frumoasa – Liteni – Stroiești – Costâna - Dărmănești.
Anunțul făcut de președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, cu privire la faptul că lucrările sunt aproape de finalizare a stârnit o reacție și din partea liderului de proiect al execuției lucrării, firma AUTOTEHNOROM Suceava.
· Procesele dintre CJ Suceava și AUTOTEHNOROM nu sunt încheiate
Managerul firmei cu peste 600 de angajați, Ioan Vasile Rîpan, a ținut să sublinieze o serie de aspecte omise de președintele Gheorghe Flutur, denunțând și o afirmație eronată.
Litigiile dintre CJ Suceava și AUTOTEHNOROM, cu privire la primul contract, cel care a fost reziliat, nu sunt nici pe departe finalizate în instanță.
Există unele decizii la prima instanță, însă acestea sunt atacate, ceea ce înseamnă că dosarele vor fi reanalizate și sunt pe rol.
Procesele au avut sau au loc la instanțe din Botoșani, Suceava și Târgu Mureș.
”Afirmația domnului președinte că a câștigat litigiile este neadevărată, deoarece o mare parte din aceste litigii se află încă pe rolul instanțelor de judecată”, a subliniat Vasile Rîpan.
· AUTOTEHNOROM demonstrează că acum a putut termina lucrarea, în condițiile unui contract corect
Omul de afaceri nu a ascuns că este deranjat că nu s-a pronunțat numele firmei care a fost liderul de proiect și a explicat și de ce este atât de important cine termină lucrarea.
”Domnul președinte Flutur omite să precizeze, voit sau nu, faptul că lucrările vor fi finalizate de aceeași firmă, pe care nu o nominalizează niciodată, de parcă se teme să pronunțe AUTOTEHNOROM, firmă care a fost liderul Asocierilor din contractele reziliate, ce fac în continuare obiectul unor litigii aflate pe rolul instanțelor de judecată”, a declarat omul de afaceri.
Ce vrea să spună Rîpan și să sublinieze este că aceeași firmă a putut duce contractul la capăt în condițiile în care a avut parte de condiții corecte, cum nu a fost cazul la primul contract, cel care acum face obiectul litigiilor din instanță.
Deși mulți nu ar fi crezut, firma suceveană a reușit să câștige și a doua licitație pe aceeași lucrare, în condițiile în care a reziliat primul contract.
Lucrările începute și efectuate în parte de consorțiul Autotehnorom au fost sistate de constructori, care au reziliat contractul pentru ”grave deficiențe de proiectare”, divergențe cu administratorul de drum și supervizorul, dar și din cauza exploziei prețurilor la materialele de construcții, care nu a putut fi acoperită legal de Consiliul Județean, în timp ce firmele nu au avut cum să suporte diferențele enorme.
Încercările de a scoate din joc asocierea AUTOTEHNOROM, prin acțiuni în instanță, prin care s-a solicitat interdicție ca firma să participe la licitație, au fost respinse de judecători, fapt care spune destul de multe despre cum au jucat părțile, dar și despre cum au știut să se apare juriștii firmei, folosind clauzele din contracte.
· De ce primul contract a fost un fiasco, din punctul de vedere al constructorului
Ioan Vasile Rîpan a explicat și de ce primul contract nu a putut fi dus la îndeplinire.
El a subliniat că primul contract a fost un fiasco în primul rând pe fondul conduitei lipsite de profesionalism a Supervizorului, care nu a putut fi înlocuit.
În al doilea rând, a subliniat el, impunerea condiției de ajustarea a prețurilor doar după 365 zile de la semnarea contractelor a creat dificultăți majore pentru antreprenor, în condițiile în care, începând cu anul 2020, prețurile au înregistrat o creștere accelerată, după cum bine se știe. Pe acest subiect s-a scris foarte mult la acea vreme, iar toți constructorii au fost în acea perioadă în mare impas, fiindu-le imposibil să continue o lucrare la costurile anterioare.
În al treilea rând, clauza vizând restituirea avansului în termen de 6 luni de la acordare, impusă de beneficiar, era, de asemenea, diferită de clauza prevăzută de HG nr. 1/2018, și a generat dificultăți majore antreprenorului.
În al patrulea rând, a subliniat Rîpan, primul contract nu s-a putut derula normal și apoi s-a ajuns l-a blocaj în lipsa unui proiectant care să emită la timp dispozițiile de șantier necesare pentru modificarea unor soluții tehnice și adaptarea proiectului la situația din teren.
· Divergențe mari, contre, litigii cu miză financiară mare, dar totuși un deznodământ mult așteptat
”Cetățenii au dreptul să știe ca actualele contracte au ajuns la stadiul de execuție de 97% datorită faptului că domnul președinte a înțeles în cele din urmă că pentru finalizarea lucrărilor trebuie să aducă proiectant pentru adaptarea proiectului la situația din teren, să actualizeze prețurile pe o formulă corectă și nu în ultimul rând să aducă un supervizor de bună-credință”, a concluzionat Ioan Vasile Rîpan, care este per ansamblu mulțumit că se apropie de finalul unei lucrări de anvergură, la care a ținut mult și care a pus în dificultăți financiare mari firma care a ajuns acum la peste 600 de angajați.