Verificările efectuate de Direcția de Sănătate Publică (DSP) Suceava, în urma unei sesizări cu privire la condițiile igienico-sanitare din incinta unei substații a Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Suceava, au arătat că nu sunt probleme, din acest punct de vedere, în schimb unele substații au nevoie de reparații capitale. La solicitarea noastră, în legătură cu rezultatele controlului realizat în această lună de către inspectorii de la serviciul Control în sănătate publică, DSP a răspuns că au fost verificate condițiile igienico-sanitare din spațiile de la stația centrală Suceava și, prin sondaj, de la substațiile din teritoriu ale Serviciului de Ambulanță Județean Suceava.
„Toate spațiile stației centrale și ale substațiilor sunt autorizate de către Direcția de Sănătate Publică Județeană Suceava și dețin autorizații sanitare de funcționare. La momentul controlului, toate spațiile din stația centrală, cât și din substațiile verificate erau curate. În substații au fost identificate materiale de curățenie și dezinfecție în cantități suficiente. Produsele de dezinfecţie utilizate sunt autorizate ca biocide sau notificate ca dispozitive medicale. Atât în documente, cât și faptic în magazia centrală a Serviciului de Ambulanță Județean Suceava erau materiale de curățenie și dezinfecție. Există proceduri de curățenie și dezinfecție pentru care inspectorii au considerat că pot fi îmbunătățite și au făcut recomandări privind actualizarea acestora”, a declarat directorul executiv al DSP Suceava, Daniela Odeh.
Au fost constatate, în schimb, probleme la starea clădirilor în care funcționează stațiile de ambulanță din județ. Directorul DSP a arătat că la Vatra Dornei s-a constatat „fisurarea unor ferestre”. Medicul coordonator și directorul economic de acolo le-au spus inspectorilor sanitari că un geam a fost înlocuit, dar s-a fisurat din nou. La Vatra Dornei stația de ambulanță funcționează în clădirea fostei băi publice. La parter SAJ a fost amenajat 6 încăperi, dar restul clădirii arată ca după bombardament. Curățenia este făcută de personal deoarece conducerea SAJ Suceava nu a prevăzut un post pentru personal de curățenie.
„În urma expertizării clădirii, pentru evaluarea structurii de rezistență și a capacității portante a clădirii cu diferite grade de risc, au fost propuse, în bugetul de cheltuieli de natura investițiilor pentru anul 2024, sume pentru lucrări de reparații capitale la clădirea cu destinație sediul substației Vatra Dornei”, a spus șefa DSP Suceava, care a subliniat că din data de 16 februarie a .c. a fost trimisă Ministerului Sănătății o notă de fundamentare privind propuneri de cheltuieli de natura investițiilor pentru anul 2024, pentru reparații capitale la substațiile din Vatra Dornei, Gura Humorului, Broșteni și Suceava.
Potrivit directorului executiv al DSP Daniela Odeh, directorul economic al SAJ Suceava le-a declarat inspectorilor sanitari că bugetul alocat în acest an pentru bunuri și servicii a fost diminuat față de cel de anul trecut și pentru buna gospodărire a fondurilor materiale și bănești, la propunerea conducerii unității, coordonatorii de substații au întocmit la finalul anului 2023 referate de necesitate privind contractarea serviciilor de curățenie de două ori pe an, acestea urmând a fi efectuate în funcție de solicitările fiecărei substații (cu precizarea lunii în care se dorește efectuarea curățeniei), în limita bugetului aprobat pentru anul 2024.
Purtătorul de cuvânt al Serviciului de Ambulanță Județean Suceava, dr. Adriana Morari, a declarat că SAJ este administratorul clădirii și „an de an s-au făcut cereri la minister pentru reparații și investiții”, dar bani nu s-au primit. „În 2019 s-au făcut reparații din donații și s-a dat în folosință parterul clădirii, ca spațiu și utilități fiind absolut suficient. Dacă se vor primi bani suficienți, la etaj se va face sală de ședințe, nu sediu pentru personal. Se caută o soluție pentru om la curățenie, dar gospodărirea substației a fost făcută dintotdeauna de personalul medical, existând o înțelegere de ani de zile. Nu ar fi dat DSP avize, dacă n-ar fi fost conform cu normele legale”, a declarat dr. Morari.