Un afiș care anunță că filmatul și fotografiatul sunt interzise „în această unitate” fără acordul conducerii a apărut pe ușa de acces din holul principal al Primăriei Suceava, către birouri. Întrebat în conferința de presă de miercuri despre justificarea interdicției, primarul Ion Lungu a declarat că nu are cunoștință de această măsură, că nu a fost luată din dispoziția sa, dar crede că explicația ar fi că se adresează celor care și-au făcut un obicei din a hărțui angajații filmându-i.
„Nu cunosc așa ceva. Probabil afișul a fost pus de cei de la Poliția Locală, având în vedere incidentele care au fost pe acolo cu cei care vor să filmeze. Nu le-am dat eu dispoziție, nici nu știu unde este pus acest afiș. Probabil li se adresează celor pentru care filmatul a devenit o meserie, știți la cine mă refer, cei care stresează inutil oamenii din primărie. Democrația are și ea limite. Când vii și îi bagi omului telefonul în nas și îl stresezi, nu știu dacă e chiar democrație bine înțeleasă. Nu avem nimic de ascuns, totul este liber”, a declarat primarul, cu precizarea că „e democrație, nu anarhie”.
Deși a furnizat o explicație pentru afiș, primarul a dat de înțeles că totuși o astfel de măsură într-o primărie este excesivă și a afirmat că va anula interdicția: „O să o ridicăm, promit”, a afirmat Ion Lungu.
Contactat în legătură cu acest lucru, directorul Poliției Locale a municipiului Suceava, Ovidiu Doroftei, a declarat că într-adevăr măsura a fost luată de Poliția Locală deoarece „este o măsură prevăzută în planul de pază”. Ovidiu Doroftei afirmă că „în spațiul administrativ se gestionează date cu caracter personal”, pe holurile din spatele ușii cu afișul circulă funcționari cu documente care de asemenea conțin date cu caracter personal, astfel că ar fi justificat să fie interzis filmatul și fotografiatul. Șeful Poliției Locale a mai spus că zona de relații cu publicul este strict desemnată în primărie, funcționarii din birouri merg acolo pentru a se întâlni cu cetățenii, prin urmare aceștia din urmă nu au de ce să meargă în „zona administrativă”. „În zona în care se lucrează cu publicul nu sunt interdicții de filmat și fotografiat”, a declarat Ovidiu Doroftei, așa cum nu sunt nici în sala în care au loc ședințele de consiliu local, dacă președintele de ședință nu decide altfel. Șeful Poliției Locale a mai spus că va discuta cu primarul Ion Lungu despre motivele care l-au făcut să impună această restricție și după aceea va decide „dacă o ridicăm sau nu”.
Filmarea într-o instituție publică, precum o primărie, este supusă atât legislației locale privind dreptul la imagine și accesul în clădiri publice, cât și reglementărilor privind protecția datelor. În contextul Uniunii Europene, Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR) stabilește reguli stricte cu privire la protecția datelor personale. Conform site-ului gdprcomplet.ro, https://gdprcomplet.ro/dwqa-question/filmare-in-institutii-publice/, care prezintă legislația în domeniu și sugestii de interpretare a acesteia, pentru a filma într-o instituție publică ar trebui luate în considerare aspecte precum permisiunea instituției, dreptul la imagine, protecția datelor, scopul filmării, securitatea.
Când este vorba de sesizarea neregulilor într-o instituție publică, contextul și drepturile pot fi diferite. „Deși principiile generale privind protecția datelor și dreptul la imagine rămân relevante, există anumite considerente care se aplică situațiilor în care cetățenii sesizează nereguli”, se arată pe pagina menționată. De exemplu, dreptul la informare. Publicul are dreptul să fie informat cu privire la modul în care instituțiile publice funcționează și cum sunt gestionate resursele lor. „În acest context, media și "activiștii" au un rol important în a monitoriza și a raporta activitățile guvernamentale”, arată sursa menționată.
Apoi, accesul în instituții publice. Accesul într-o instituție publică, cum ar fi o primărie, poate fi limitat în funcție de normele interne, securitate și alte reglementări relevante. Deși este permisă prezența cetățenilor, acest lucru nu garantează automat dreptul de a filma sau de a înregistra.
Un alt aspect de care se ține cont este dreptul la imagine și protecția datelor. Angajații unei instituții publice, precum și vizitatorii au dreptul la propria imagine și la protecția datelor personale. Filmarea lor fără consimțământ, mai ales într-un mod care le afectează demnitatea sau dreptul la confidențialitate, poate fi ilegală.
Intenția și comportamentul sunt de asemenea importante. „Dacă un "activist" intră într-o primărie cu intenția clară de a informa publicul sau de a sesiza nereguli, acesta trebuie să acționeze în mod respectuos și să se asigure că nu perturbă funcționarea normală a instituției. Comportamentul provocator, abuziv sau deranjant poate fi supus sancțiunilor legale. Este esențial să se facă distincția între cei care înregistrează în interesul public și cei care abuzează de acest drept pentru a provoca, hărțui sau deranja angajații. Este important să avem o societate transparentă și responsabilă și este la fel de crucial să respectăm drepturile individuale și să nu abuzăm de libertățile noastre”, este recomandarea experților în GDPR.
Concluzia este că dacă dorința de transparență și de semnalare a neregulilor este legitimă, este la fel de important ca respectarea drepturilor tuturor părților implicate să fie respectate. „Dacă cineva simte că este victima unui abuz sau a unui comportament inadecvat în timpul unei astfel de înregistrări, ar trebui să discute cu un avocat sau cu autoritățile competente”, mai spune sursa citată. Prin urmare, înainte de instituirea unor interdicții ar fi mai sănătos ca incidentele să fie rezolvate punctual atunci când apar.