Sute de spectatori ridicați în picioare, care aplaudă frenetic. Patru actori ținându-se de mână, făcând reverență în fața publicului. Emoție, bucurie, recunoștință. Cam acesta a fost tabloul de final, după spectacolul „De toți pereții (Totul se transformă)”, o radiografie a relațiilor umane, în care au evoluat mari artiști ai scenei românești: Maia Morgenstern, Carmen Tănase, Vlad Zamfirescu și Mircea Rusu.
Evenimentul cultural, o poveste regizată de Vlad Zamfirescu, pe un text semnat de Alexandru Popa,a avut loc miercuri seară, 14 februarie 2024, în sala mare a Casei de Cultură a Sindicatelor Suceava.
Fiecare spectator a avut prilejul de a se identifica cu gândurile, cu emoțiile, cu reacțiile personajelor. Neînțelegeri, dezacorduri între două vecine – Tora (Maia Morgenstern) și Cora (Carmen Tănase), care locuiesc într-un duplex cu grădină. Tora, o femeie divorțată (după 30 de ani de căsnicie), cu pretenții intelectuale, pasionată de citit, ușor formală, își dorește autoizolarea de Cora, o asistentă medicală pensionară, mamă sufocantă, vulcanică, care locuiește cu fiul ei, Vigo (Vlad Zamfirescu), în vârstă de 43 de ani, care, deși la vârsta maturității, nu și-a găsit un rost.
În viața Torei apare pe neașteptate și fostul soț, Trent (interpretat de actorul Mircea Rusu), certat cu tânăra iubită pentru care a părăsit mariajul. Iubirea cu „tinerica” a durat... doar trei ani, după care Trent a venit la Tora pentru împăcare.
Povestea este presărată cu momente comice, neașteptate, pline de suspans, dar și de emoție, pentru că cei patru actori intră genial în rolul personajelor cărora le dau viață, savoare. Este vorba de relații interumane (relații de cuplu, relații mamă-copil etc.), este vorba de zidurile pe care le „clădim” în noi, de ziduri pe care le construim între noi, de nevoia de a vedea zidul, pentru ca mai apoi să-l putem dărâma.
În plus, povestea aduce în prim-plan și izolarea (din cauza undei pandemii), fricile pe care le trăiesc oamenii în perioade de criză, singurătatea (cu minusuri și plusuri), dar și transformarea unei mame posesive, care și-a șantajat emoțional fiul până la vârsta maturității, pentru a-l ține aproape de ea, într-una care își „eliberează” băiatul din mrejele unui iubiri sufocante, redându-i libertatea. Scenografia este semnată de Imelda Manu, care aduce plusvaloare spectacolului. Asistent regie: Mădălina Ciupitu. Autor: Alexandru Popa.
„De toți pereții (Totul se transformă)”, „oglinda” unei realități cunoscute de noi, toți, a fost un spectacol construit pe filonul empatiei, textul având haz, dar fiind presărat și cu replici ce dau de gândit. Sucevenii s-au bucurat de un act artistic de cea mai bună calitate, fiind impresionați de firescul jocului marilor actori. „De toți pereții (Totul se transformă)” rămâne unspectacol în care conexiunea emoțională a publicului cu povestea este reală, actorii fiind cei care ne poartă „de mână”... prin poveste.