Prima probă de la simularea evaluării naționale, testare la care au participat elevii de clasa a VIII-a, luni, 5 februarie, a venit cu o serie de sincope cauzate de noul sistem de evaluare a lucrărilor.
Platforma pe care trebuiau urcate tezele scanate de la simularea evaluării s-a blocat imediat după finalizarea probei, în jurul orei 11.15-11.20, când profesorii ar fi trebuit să scaneze și să încarce pe server toate lucrările.
Un sfert de oră mai târziu, pe grupul de WhatsApp al directorilor din județ, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Suceava au transmis un mesaj cu instrucțiuni, profesorii fiind sfătuiți să scaneze lucrările în prezența elevilor, încărcarea pe server a tezelor urmând să fie făcută în momentul în care acesta își va reveni.
Prof. Lăcrămioara Toma, de la Școala Gimnazială Nr. 1 Suceava, a menționat că platforma a fost blocată la finalul celor două ore alocate rezolvării subiectelor. Cu toate acestea, tezele au fost scanate în prezența candidaților, care apoi au fost trimiși acasă.
„În școala noastră au susținut proba 84 de elevi. Am încărcat lucrările tuturor, iar după ce serverul s-a deblocat, am finalizat procedura. În jurul orei 13.00 a fost gata”, a menționat cadrul didactic.
La Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava au fost prezenți 164 de candidați. Directorul Dumitru Moraru a confirmat că platforma nu a mai funcționat de la ora 11.20 și până în jurul orei 12.15, însă ulterior încărcarea tezelor pe platformă s-a desfășurat fără probleme.
„Sincope au fost, însă acestea erau previzibile. Personal, consider că evaluarea digitalizată, acest nou sistem de corectare, este mult mai elegant, mai eficient, mai simplu. Este un plus pentru toți și scutește profesorii din comisie de drumuri, de numărat lucrări, timpi de așteptare etc.”, a menționat prof. Moraru.
Evaluarea digitalizată este cea mai importantă noutate adusă de simulările din acest an. Sistemul de corectare digitalizat a fost implementat pentru prima dată la sesiunea din toamnă a examenului de bacalaureat din 2023.
Potrivit Ministerului Educației, „evaluarea digitalizată nu afectează desfășurarea probelor scrise. Pentru candidați, singura diferență este că lucrările nu se mai secretizează manual. În schimb, acestea vor fi secretizate automat, în momentul în care sunt scanate”.
· 358 de candidați absenți
Luni, elevii de clasa a VIII-a au susținut prima probă a simulării evaluării naționale, cea de limba și literatura română.
La această probă au fost prezenți 6.665 de elevi, din cei 7.023 înscriși, 358 absentând de la probă.
Testarea a început la ora 9.00, elevii având la dispoziţie două ore pentru a rezolva cerinţele primite.
La proba la limba și literatura română, candidații de clasa a VIII-a au primit două texte la prima vedere.
La Subiectul I, elevii au primit un fragment din romanul „În umbra ei” de Simona Antonescu și un fragment din articolul lui Liviu Papadima „Pisica mea în sala de lectură”, publicat în Dilema veche în 2017.
Pe baza acestor două texte, elevii au avut de rezolvat mai multe cerințe pentru a demonstra că au înțeles conținutul fragmentelor.
La una dintre cerințele care solicitau candidaților o rezolvare mai amplă, elevii trebuiau să prezinte un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. O altă cerință solicita elevilor un răspuns argumentat la întrebarea „Crezi că există mai multe feluri de a descifra lumea în care trăim?”, iar un alt subiect, evaluat cu 2 puncte, le solicita elevilor să facă un rezumat al fragmentului din romanul „În umbra ei” de Simona Antonescu.
Pentru elevi, urmează proba la matematică, pe 6 februarie, și proba scrisă la limba și literatura maternă, pe 7 februarie. Pe 23 februarie vor fi publicate rezultatele.
Organizarea și desfășurarea examenului au loc în 160 centre de examen.