Timpul de așteptare pentru camioane la trecerea frontierei în Ucraina prin punctul de la Siret a ajuns, sâmbătă după amiază, la 900 de minute, cel mai mare din țară, conform informării în timp real de pe site-ul Poliției de Frontieră Române. Timpul de așteptare de la Siret este aproape dublu față de cel de-al doilea ca mărime, de la Halmeu, unde camioanele trebuie să aștepte 480 de minute. La Isaccea timpul de așteptare era estimat sâmbătă la 280 de minute.
Sâmbătă a fost și ziua în care au fost finalizate și recepționate lucrările de modernizare a Vămii Siret, al căror obiectiv principal a fost reducerea timpilor de așteptare cu 25 la sută. La festivitatea de recepție a lucrărilor au fost prezenți oficiali ai Autorității Vamale Române, autorități județene și locale, precum și oficiali de la Cernăuți. Președintele Autorității Vamale Române, Ion Cupă, a declarat în cadrul conferinței de presă organizate la Siret că tirurile sunt o problemă pentru autoritățile locale din județul Suceava și supărarea cetățenilor și administrației „este reală”. De aceea a invitat „toți factorii care se pot implica în rezolvarea problemei”, prezenți la ședința festivă, să rămână și la o ședință de lucru pentru a identifica „toate posibilitățile pentru a elimina aceste cozi”.
Modernizarea punctului vamal de la Siret a însemnat reabilitarea tuturor corpurilor de clădire, demolarea și reconstruirea atelierului pentru verificarea amănunțită, refacerea toaletelor pentru public, racordarea vămii la rețeaua de apă și canalizare a orașului Siret, înființarea unei linii cu parcări speciale pentru tiruri pentru scanarea mobilă, cu timp de scanare de 8 minute, trierea pe coduri a autocamioanelor, construirea suportului pentru scanerul cu raze X, care urmează să fie adus și instalat în cursul anului viitor etc. Toate acestea au făcut din PTF Siret „cea mai modernă vamă din România la această oră”, după cum a declarat Ion Cupă.
· 4,5 milioane de oameni și 1,4 milioane de mașini au tranzitat frontiera de la Siret de la începutul războiului din Ucraina
Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, a afirmat că de când a început războiul din Ucraina, pe la Siret frontiera a fost tranzitată de 4,5 milioane de cetățeni și de circa 1,4 milioane de mijloace de transport, „echilibrat pe sensul de intrare și pe cel de ieșire”.
Prin modernizarea vămii, capacitatea de procesare atât la intrarea în țară, cât și la ieșire este de 500 de tiruri în 24 de ore, cu posibilitate de creștere până la 600 de tiruri/ 24 de ore, și de 1.000 de autoturisme/ 24 de ore, de asemenea atât la intrare, cât și la ieșirea din țară. „Deschiderea de azi înseamnă scurtarea timpilor de așteptare”, a declarat Flutur, dar cifrele de sâmbătă arată că dezideratul n-a fost încă atins.
Flutur a mai spus că prezența guvernatorului regiunii Cernăuți, Ruslan Zaparaniuk, la inaugurarea vămii modernizate de la Siret „arată interes maxim” al autorităților ucrainene pentru buna cooperare și a promis că, atunci când guvernatorul Zaparaniuk „va avea nevoie, voi răspunde și eu prompt”.
Guvernatorul Ruslan Zaparaniuk a adresat mulțumiri României și lui Gheorghe Flutur personal „pentru suportul umanitar acordat celor nevoiți să plece din Ucraina” și a afirmat că, în opinia sa, modernizarea infrastructurii din zona de frontieră este de ajutor nu doar pentru transportul de marfă și schimburile comerciale, ci și pentru relațiile dintre locuitorii din cele două state, mai ales cei din zona de graniță. „Comunicarea socială se va îmbunătăți pentru că toate demersurile sunt făcute pentru oameni”, a declarat guvernatorul din Cernăuți.
Valoarea totală a lucrărilor de la Vama Siret a fost, potrivit managerului de proiect Marius Costache, de 51,49 de milioane de lei, din care 43,77 de milioane sunt fonduri europene și circa 8 milioane de lei (7,72 de milioane de lei) cofinanțare. „A fost o perioadă foarte grea, în care s-au făcut mari eforturi pentru finalizarea la termen. Proiectul a început în 29 decembrie 2021, de către ANAF, apoi a fost preluat de Autoritatea Vamală, prin Direcția Vamală Iași. Obiectivul este scăderea timpilor de așteptare cu 25%, mai ales pentru camioanele de marfă”, a declarat Marius Costache. El a mulțumit, totodată, constructorului, pentru implicare și pentru modul în care a lucrat.