CFR Călători a anunțat în mod oficial că de pe 10 decembrie intră în vigoare Noul Mers al Trenurilor. Din comunicatul companiei rezultă însă foarte puține plusuri, fapt care a fost deja semnalat pe diverse site-uri. Marea problemă este că pe multe linii principale timpii de mers cresc. Pe alte linii modernizate încă se așteaptă timpii mult mai buni de mers (exemplu Simeria – Arad), respectiv deschiderea acestor linii (București – Giurgiu).
”Pentru asigurarea și adaptarea traficului de călători la cerințele publicului călător s-au asigurat încă două relații noi pentru trenurile Intercity pe rutele pe care viteza și condițiile tehnice permit acest serviciu. Au fost proiectate pentru circulația în acest mers de tren nou un număr de 16 trenuri IC”, precizează compania.
Așadar, mai multe trenuri InterCity, care au și tarifele cele mai mari. La capitolul confort sunt, este drept, unele plusuri la aceste trenuri cu rangul InterCity.
”Toate vagoanele din garniturile IC sunt modernizate și sunt dotate la nivelul standardelor actuale, cu instalație de climatizare, toalete ecologice, uși de acces și intermediare semiautomate, prize electrice pentru încărcare telefon mobil sau laptop, instalație de sonorizare, afișaj digital, rastel pentru bagaje voluminoase în fiecare capăt al salonului. În aceste trenuri, călătorii beneficiază de internet în regim wi-fi, vagoanele având montat echipamentul adecvat și sunt apte pentru circulație cu viteza maximă de 160 km/h și chiar 200 km/h unele dintre ele”, precizează CFR Călători.
· Ce timpi de mers au trenurile Suceava – București
În cazul Sucevei, pe cea mai importantă rută, Suceava - București Nord, de pe 10 decembrie, când va intra în vigoare noul mers, se poate observa că toate trenurile vor avea timpi de parcurs mai mari, în medie cu 20-30 de minute.
Cel mai frapant este cazul trenurilor InterCity. Astfel, trenul IC 552 care pleacă din Suceava spre Capitală are din 10 decembrie timpul de mers de 6 ore și 13 minute, adică 31 de minute în plus față de vechiul mers, un record negativ privind această rută și acest rang de tren.
Și perechea IC retur, cu plecare din București după-amiază, după ora 17.00, are un timp de parcurs ce crește de la 5 ore și 42 de minute la fix 6 ore. Diferență de ”doar” 18 minute așadar.
Și restul trenurilor de la Suceava spre București vor face mai mult cu 15-20 de minute.
În cazul trenurilor InterCity de la Suceava, unul din motivele pentru care cresc timpii de mers este că au fost introduse trenuri cu acest rang superior și de la Piatra Neamț, care se atașează la garnitura de Suceava, în Bacău. Iar asta înseamnă un timp în plus care se adună.
· Timpii de mers pe alte rute importante cu plecare din Suceava
În cazul altor rute importante cu plecare din Suceava nu am identificat diferențe majore.
În mare, spre Cluj-Napoca timpii de mers rămân aceiași (distanța Suceava - Cluj se parcurge între 6 ore și 45 de minute și aproape 7 ore), de la Suceava la Vatra Dornei trenurile InterRegio (IR) vor face tot în jur de 2 ore și 30 de minute și puțin peste, în timp ce ruta Suceava - Iași rămâne competitivă, cu timpi de parcurs sub 2 ore la trenurile IR.
Singurele aspecte pozitive sunt că s-au făcut ceva progrese la gradul de confort și că se menține circulația pe rutele secundare Suceava - Putna și Suceava - Cacica.
Tot la plusuri, de puțină vreme, pentru ruta Suceava – Putna au fost alocate două automotoare ”Săgeata albastră” care asigură un timp mai redus, nu neapărat prin viteză, ci prin faptul că nu se mai pierde timp cu schimbarea sensului locomotivei, la Dornești și la Putna.