Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, a anunțat zilele trecute că stadiul fizic al lucrărilor de modernizare pe drumurile județene incluse în Axa strategică Suceava – Iași a ajuns la 70%, fapt îmbucurător având în vedere că se lucrează efectiv de 4 luni de zile, iar termenul de finalizare este 31 august 2024.
Mulți dintre cititori își aduc aminte de faptul că pentru lucrările de modernizare a acestui drum a mai existat un contract, încheiat cu un consorțiu de firme care avea în frunte Autotehnorom, exact firma care coordonează lucrările și acum.
Evident că se pune întrebarea cum de atunci nu s-a putut și acum se poate, având în vedere că este vorba practic de aceleași firme, aceleași organizări de șantier și în mare de aceeași forță de muncă.
· Motivele care au dus la rezilierea primului contract
În martie 2022, consorțiul Autotehnorom a reziliat contractul încheiat în anul 2020, fiind inovate, pe scurt, următoarele motive: deficiențe ale proiectului de execuție, care au condus la un număr semnificativ de revendicări, rămase fără răspuns din partea Beneficiarului - Consiliul Județean Suceava, încălcarea obligației de ajustare a prețului în conformitate cu prevederile contractelor și încălcarea obligației de achitare a prețului ajustat.
Un imens scandal a fost legat și de faptul că firmei Autotehnorom i-a fost retras avansul încasat în vederea execuției lucrărilor, constructorul fiind nevoit să continue lucrările din fonduri proprii. De asemenea, în ciuda numeroaselor neconformități ale proiectului de execuție, care conduceau la întârzierea lucrărilor, toate solicitările de prelungire a duratei de execuție au fost respinse.
Așa s-a ajuns la acea reziliere de contract, care a ținut pe loc practic aceste lucrări cel puțin un an și jumătate.
În județul vecin Iași nu au fost astfel de probleme, iar firmele care construiau drumul în județul Iași s-au putut folosi de un avans pe întreaga durată a contractului și au beneficiat de actualizarea prețului chiar din prima lună a contractului și de prelungirea duratei de execuție a lucrărilor.
· Lucrări plătite la timp, implicare din partea proiectantului și supervizorului și... lipsa bețelor în roate
Managerul Autotehnorom, Ioan Vasile Rîpan, ne-a declarat că prin adjudecarea pentru a doua oară a acestor contracte, firma Autotehnorom SRL a urmărit să-și dovedească profesionalismul, seriozitatea și bunele intenții în vederea finalizării lucrărilor și predarea celor patru drumuri județene din cadrul investiției, la cele mai înalte standarde calitative.
În cadrul precedentului contract, timp de 20 de luni, din cauza piedicilor amintite mai sus, la lotul I (Suceava – Dolhasca) s-a realizat un stadiu al lucrărilor de 42%, iar la lotul II (Liteni-Moara-Stroiești-Costâna-Dărmănești) de 23%, evident mult sub ce s-a făcut acum, în doar patru luni de zile.
Ioan Vasile Rîpan a explicat că actualmente, deși, în linii generale, deficiențele proiectului de execuție sunt aceleași, de această dată deschiderea și implicarea reprezentanților proiectantului și supervizorului în rezolvarea problemelor ridicate de către antreprenor au făcut ca derularea lucrărilor (și decontarea lor) să se realizeze în condiții optime.
”Pe noile contracte, există un alt supervizor, care a înțeles că orice tonă de asfalt pe care constructorul o așterne pentru a respecta proiectul trebuie plătită și s-a angajat să o facă. De asemenea, există un alt proiectant, care vine în șantier, care adaptează proiectul la teren și nu exclude din oficiu existența unor erori de proiectare, ci le soluționează emițând dispozițiile de șantier în termene rezonabile.
În concluzie, actualmente nu au apărut noi ingrediente, ci au dispărut condimentele pernicioase din vechile contracte, iar în lipsa lor constructorul își poate face munca în mod corespunzător, fapt ce a condus în prezent la un progres general al proiectului considerabil, de 70%, confirmat și de beneficiar, Consiliul Județean Suceava, prin în articolele de presă”, a declarat managerul Autotehnorom.
· Șanse reale ca lucrările să fie finalizate mai repede decât termenul asumat
Așadar, diferența este că acum lucrările executate sunt plătite la timp, iar proiectantul și supervizorul lucrării au arătat implicare și profesionalism, cel puțin din perspectiva firmelor care lucrează la drum. Sau, cu alte cuvinte, nu s-au mai pus bețe în roate, cu precizarea importantă că și la primul contract a fost și contextul legat de pandemie, când costul materialelor de construcții a explodat, iar firma nu avea cum să suporte de una singură această situație.
Ioan Vasile Rîpan a precizat că în actualul ritm de execuție șantierul poate fi finalizat cu cel puțin o lună și jumătate înainte de termen, adică undeva spre finele lunii iunie a anului viitor.