Traficul prin punctul de trecere a frontierei dintre România și Ucraina de la Siret ar putea înregistra în următoarea perioadă o „creștere exponențială”. Aceasta este prognoza prefectului de Suceava, Alexandru Moldovan, care a declarat, joi, în conferință de presă, că tot mai mulți transportatori, îndeosebi cei de cereale, care până acum foloseau Punctul de Trecere a Frontierei de la Isaccea, preferă acum ruta pe la Siret.
Moldovan a amintit de perioada sărbătorilor de iarnă de anul trecut, când cozile de camioane pe partea românească a frontierei se întindeau pe 30-40 de km și pe 80 de km în partea ucraineană, cu disconfort major pentru ceilalți participanți la trafic și pentru localnici. La această dată, media valorilor de trafic pe sensul de intrare în PTF Siret este de 750-800 de mijloace de transport/zi. „Acum avem o creștere, dar nu de natură să ne îngrijoreze”, a declarat prefectul, dar pentru situația în care numărul de camioane staționate pe drumul european va depăși anumite praguri, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență a adoptat trei modele de acțiune pentru a menține circulația funcțională. De asemenea, pentru evitarea incidentelor rutiere și pentru siguranța în trafic a copiilor, administrațiile locale din Siret și Vicovu de Sus, împreună cu Poliția Rutieră, impun restricții de circulație pentru tiruri în jurul orelor 08.00 și 12.00 pe raza acestor localități.
· Valorile de trafic prin PTF Isaccea sunt în medie de 100 de camioane pe zi/sens
În ceea ce privește rerutarea camioanelor de la Isaccea pe la Siret, purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă, Adrian Ene, contactat telefonic joi, a declarat că la Isaccea „cozile sunt kilometrice”, deși punctul de trecere a frontierei a fost închis doar într-o zi, în intervalul 06.00-18.00, și o noapte, în intervalul 20.00-06.00, după ce Rusia a atacat cu drone infrastructura de pe partea ucraineană a graniței, la Orlovka. În aceste intervale orare cele două bacuri care asigură traversarea de pe un mal pe altul al Dunării au rămas ancorate pe malul românesc, iar șoferii de autovehicule care au vrut să treacă în Ucraina au fost îndrumaţi către PTF Galaţi.
Acum, potrivit lui Andrei Ene, „în ultimele trei zile, prin PTF Isaccea au intrat 270 de camioane și au ieșit 300; media e cam aceeași, 100 de vehicule/zi/sens”. În opinia lui, spre Siret s-ar putea reorienta doar camioanele care trebuie să ajungă la Kiev sau în zonele din nordul Ucrainei, pentru cele care merg în zona Odesa ocolul ar fi prea mare.
Chiar dacă numai jumătate dintre camioanele de la PTF Isaccea ar veni spre Siret, impactul asupra circulației rutiere din județul Suceava ar fi semnificativ. Dacă înainte de 24 februarie, prin PTF Siret treceau aproximativ 100 de camioane în 24 de ore, după începerea războiului din Ucraina au fost zile și cu 1.000 și peste 1.000 de camioane. Ca să nu se blocheze vama în perioadele aglomerate, camioanele staționează pe E 85, ocupând astfel una dintre cele două benzi de circulație, iar cozile cele mai lungi s-au înregistrat din frontieră până în apropiere de Suceava, la Dărmănești.