Problema identificării parcelelor, a proprietarilor și categoriei de folosință a terenurilor de pe culoarul de expropriere pentru construcția viitoarei autostrăzi Pașcani -Suceava și a drumului expres Suceava-Siret a fost, joi, prilej de dezbateri pentru circa trei ore între reprezentanții instituțiilor implicate direct sau colateral în aceste proiecte. La întâlnire au participat președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, prefectul Alexandru Moldovan, directorul general adjunct Direcția Generală Pregătire Proiecte și Verificarea Calității din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Gabriel Budescu, reprezentanți ai instituțiilor publice direct implicate -OCPI, ANANP, APM, Direcția Silvică, Garda Forestieră, primari și reprezentanți din aparatul de specialitate din localitățile de pe traseul viitoarei autostrăzi.
Președintele Flutur și directorul Budescu au subliniat că cea mai acută problemă la acest moment este identificarea proprietarilor de terenuri care trebuie expropiate și au arătat că sunt localități în care acest proces este la o cotă foarte scăzută. Ei au dat ca exemplu orașul Salcea și comuna Grănicești, cu un grad de identificare sub 50%, asta în condițiile în care sunt localități cu grad de identificare de 100%, precum Dumbrăveni sau Milișăuți. Conform informațiilor noastre, cel mai rău stau Salcea - 18%, Fântânele - 23% și comuna Tudora din județul Botoșani, de pe traseul autostrăzii Pașcani-Suceava. La Suceava gradul de identificare a proprietarilor este 43%, la Udești de 55%, Liteni – 63%, Dolhasca- 68%, Lespezi – 70%, Tătăruși – 89%, Pașcani, Valea Seacă, Verești și Dumbrăveni – 100%. Pe traseul drumului expres Suceava - Pașcani, Grănicești are un grad de identificare de 40%, Bălcăuți – 60%, Mușenița și Siret – 90%, Suceava, Mitocu Dragomirnei, Pătrăuți- 95%, Dărmănești, Milișăuți și Calafindești- 100%.
După ce Flutur și Budescu au solicitat sprijinul primarilor pentru identificarea proprietarilor „măcar la un nivel minim de informare, de la Registrul agricol”, atât directorul Oficiului de Cadastru, Vasile Mocanu, cât și primarul de la Salcea, Ezekiel Belțic, și cel din Grănicești, Gheorghe Nuțu, au spus că de acest lucru trebuie să se ocupe firma angajată special în acest scop, nu primăriile. „Firma care ia bani pentru acest lucru să facă convocări pe tarlale, nu primăria”, a afirmat Vasile Mocanu. Primarul Belțic a solicitat insistent ca traseul de expropriere să fie bornat cu țăruși pentru ca oamenii să-și poată identifica proprietățile, cerere la care s-a raliat și primarul din Grănicești. Sugestia subînțeleasă a fost ca reprezentanții firmei să vină să lucreze la fața locului și nu prin delegarea din birou, către alte instituții, a responsabilităților asumate prin contract.
La argumentul necesității autostrăzilor pentru dezvoltarea zonei și pentru decongestionarea traficului dinspre și înspre Ucraina, Gabriel Budescu și Gheorghe Flutur l-au adăugat pe cel al alegerilor de anul viitor, când eventualele nemulțumiri s-ar contabiliza la primari în campania electorală. Ambii oficiali au subliniat că identificarea proprietarilor reprezintă un pas premergător hotărârii de guvern referitoare la exproprieri și că acest lucru trebuie urgentat prin cooperarea tuturor instituțiilor.
O nouă etapă a acestui demers se va derula vineri, la Salcea și Fântânele, când se vor căuta soluții practice pentru a se găsi cât mai repede proprietarii parcelelor care vor fi expropriate pentru A7 și drumul expres Suceava-Pașcani.