Senatorul PSD de Suceava Gheorghe Mîndruță a adus în atenția ministrului Educației problema elevilor diagnosticați cu discalculie, care la examenul la matematică de la Evaluare Națională primesc aceleași subiecte ca și ceilalți copii, deși pe parcursul ciclului gimnazial au fost evaluați diferențiat. Discalculia este o tulburare de învățare definită ca abilitate aritmetică sub cea corespunzătoare vârstei și inteligenței copilului. Senatorul a arătat că a adresat ministrului Educației o interpelare pe această temă încă de la simularea pentru examenul de Evaluare Națională, pentru elevii de clasa a VIII-a, dar răspunsul primit a fost, potrivit senatorului Mîndruță, „pe aceeași linie cu cele pe care le primesc părinții acestor elevi, când stau pe la ușile inspectoratelor, cu speranța că propriii lor copii vor avea șansa de a fi incluși și tratați în mod echitabil”.
„Este inacceptabil ca un elev care, pe parcursul ciclului gimnazial a fost evaluat diferențiat, prin prisma discalculiei, să fie evaluat la examenul final după alte criterii decât cele prevăzute deja în planul de învățare personalizat. Acest lucru încalcă egalitatea de șanse și contrazice tot ceea ce presupune învățământul incluziv, adus în discuție în mod constant de către Ministerul Educației”, a subliniat parlamentarul. Acesta a spus că răspunsul pe care l-a primit de la minister face trimitere la acte normative cu caracter general deja cunoscute, la metodologia pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învățare, „însă nu oferă nicio soluție clară pentru problema absolvenților de gimnaziu cu discalculie”. „Procedura nr. 33576/31.10.2022, invocată în răspunsul ministerului, referitoare la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii care susțin examenele naționale, conține metodele de adaptare pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare, însă în cazul elevilor cu tulburări de învățare, sunt specificate doar dislexia și disortografia. Nimic despre discalculie. Ministerul Educației, condus de coordonatoarea proiectului „România Educată”, răspunde evaziv acestor întrebări pentru că nu face nimic concret pentru a corecta tratamentul inechitabil pe care îl primesc acești copii”, a mai afirmat senatorul Mîndruță.