Concursul Internaţional Studenţesc de Calculatoare Hard & Soft, organizat de Facultatea de Inginerie Electrică şi Ştiinţa Calculatoarelor din cadrul Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava (USV), s-a încheiat vineri, după decernarea premiilor în cadrul unei festivități desfășurate în Aula Corpului E al universității. În prima jumătate a zilei au fost susținute probele finale, în care concurenții celor 11 echipe studențești de la universități din România, Republica Moldova și Ucraina au prezentat juriului realizările lor după 5 zile de muncă asiduă. Juriul competiției a stabilit în final că primul loc pe podim aparține celui de al doilea echipaj din Timișoara, denumit în concurs Timișoara 2 și notat ETC, după ce performanțele acestor studenți și ale îndrumătorilor lor au atins cele mai multe puncte în privința cererilor temei concursului.
· Zile și nopți de muncă pentru realizarea unei teme de actualitate
Tema ediției din acest an a constat în construirea unui vehicul electric folosind elemente hardware impuse, la care puteau fi adăugate alte elemente, în număr limitat. Echipele au primit un set de dispozitive și module care permit construirea vehiculului electric de dimensiuni reduse. Acesta trebuia să fie alimentat din surse de energie verde. La dispoziția concurenților au fost puse și controlere dedicate pentru captarea energiei și pentru încărcarea unor elemente de stocare de tip supercapacitor, precum și interfețe de comunicație WiFi. Vehiculul astfel realizat trebuia să poată fi controlat de la distanță, fără fir, printr-o interfață web securizată sau o aplicație mobilă. El trebuia să se poată deplasa corect și să ruleze fără a fi conectat la surse externe de energie. Managementul energiei a fost un factor-cheie care trebuia avut în vedere în cadrul concursului. Opțional vehiculul trebuia să poată fi programat să navigheze independent, în baza unui scenariu de tip cursă cu obstacole. În cadrul probelor practice, care au început la primele ore ale dimineții, concurenții au parcurs 4 probe pe circuite delimitate în mod diferit ca fiind de dificultate mărită, de viteză sau de anduranță, precum și o cursă cu participare colectivă, marcată de obstacole, la care au participat grupat în funcție de punctajul acumulat.
Conform președintelui juriului, Nicolae Foica, care a vorbit despre performanțele echipajelor, cei care au analizat conceperea lucrărilor au fost surprinși plăcut că fiecare din echipaje a reușit foarte mult într-un timp foarte scurt, tema fiind destul de complicată, dar realizabilă. Cei din echipele participante au învățat foarte mult în cursul acestei competiții de o săptămână. Unii au învățat că trebuie să lucreze și să lupte până în ultimul moment și toți au acumulat multe cunoștințe pe partea tehnică.
Echipa Timișoara 2 a surprins de la început cu mașina Buburuză realizată de ei, o Buburuză de altfel dinamică și robustă. Ei au reușit să câștige unele probe și au acumulat punctaj bun în altele. Calculul final al punctajului acumulat i-a făcut câștigători ai ediției din acest an. Ei se numesc Dragoș Dragotă, Bogdan Radu Preda, Vasile Boroica, Paul Samuel Schuldesz, ajutați de antrenorul Elisei Ștefan Ilieș și consiliați de Septimiu Mischie. Aproape de ei au fost echipa de la Iași, care au obținut locul II, și echipa București 1, care a ocupat al treilea loc. Un premiu special al juriului a fost oferit echipei de fete venite de la Universitatea din Odesa.
· Participare în curs de revenire, după ce pandemia a afectat continuitatea desfășurării concursului
Anii de pandemie au afectat continuitatea desfășurării concursului Hard&Soft, însă numărul echipelor prezente în acest an a fost în creștere față de anul trecut. Președintele concursului, prof univ. dr. ing. Adrian Graur, ne-a vorbit despre competiție: ”Trebuie să ținem cont că aceste echipe sunt alcătuite din studenții cei mai buni ai facultăților care i-au trimis aici. De aceea ei au reușit în patru zile și jumătate să realizeze proiecte la cheie care depășesc prin complexitate și anvergură lucrări de diplomă sau licență pe care le-ar susține atunci când au de fapt, ca timp de lucru, de ordinul săptămânilor. Cu toate acestea loc de mai bine există și încercăm în anii care vin să atingem standardele pe care ni le-am propus.”
Alături de organizatorii acestui prestigios concurs au stat sponsori importanți, iar președintele juriului provine de la firma ServiceXpert GmbH din Munchen, care sponsorizează concursul de circa 10 ani. Faptul că studenții trebuie să pună în practică ce învață, iar tema concursului este relativ apropiată de munca de inginer de după studii, i-a convins pe sponsori să continue această colaborare cu universitatea în cadrul acestui eveniment, de unde pot fi recrutate vârfuri ale cercetării și creației de mâine.