Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Suceava a transmis o serie de date interesante despre cât de folosit este numărul de urgențe 112, dar și cu privire la apelurile care nu semnalează urgențe, categorie diferențiată de apelurile abuzive și repetate, în urma cărora s-au aplicat amenzi multe și mari.
Numai în ultimele trei luni ale anului 2022, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Suceava au fost direcționate, conform competenței, de către Serviciul de Telecomunicații Speciale, un număr de peste 11.000 de apeluri.
”Din totalul apelurilor, aproape jumătate au fost non-urgente, 945 au fost reveniri multiple la apeluri, iar 395 au fost apeluri abuzive, fiind aplicate sancțiuni contravenționale în valoare de 479.100 lei pentru apelare abuzivă, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență”, se arată într-un comunicat al IPJ Suceava.
Poliția înregistrează o pondere de 78% a intervențiilor cu răspuns sub 10 minute, în condițiile unui areal geografic întins și variat.
Dacă apelurile nejustificate nu sunt sancționate cu amenzi (de exemplu când se anunță o tamponare, o inundație la bloc, alte probleme minore), atunci când agentul de poliție constată rea credință se poate ajunge la amendă.
Apelarea abuzivă reprezintă apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acțiunea agențiilor specializate de intervenție, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor.
Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje abuzive se sancționează cu amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei sau cu prestarea de la 100 de ore la 200 de ore în folosul comunității. Totodată, alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție este sancționată cu amendă de la 2.000 de lei la 4.000 de lei sau cu prestarea de la 200 de ore la 400 de ore în folosul comunității.
Pentru săvârșirea din nou a contravenției, în interval de un an de la sancțiune, se aplică amenzi duble.
· Motivele incredibile pentru care sună unii suceveni la 112
O situație de urgență este cea în care sunt puse în pericol viața, proprietatea și/sau mediul și care necesită asistența imediată a agențiilor specializate de intervenție: Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont.
IPJ Suceava a dat ca exemple situații în care se apelează destul de des la 112, fără a fi urgențe: accidentele rutiere fără victime (tamponări), aflarea datei și a orei, aglomerarea traficului, încărcarea cartelelor de telefonie mobilă, inundație în apartament sau subsolul blocului, pierderea sau găsirea de obiecte personale, solicitarea de informații despre numere de telefon, emiterea cărții de identitate, pașaportului, cazierului, despre trafic sau programul instituțiilor publice etc.
Începând cu data de 5 ianuarie, apelurile care semnalează diferite situații care afectează copiii sunt preluate, 24 de ore din 24, de către consilierii specializați în asistență socială și protecția copilului. În cazul situațiilor anunțate prin 119, dar pentru care este necesară intervenția imediată a Poliției sau a echipajelor medicale, operatorii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului vor alerta Serviciul de urgență 112. Totodată, potrivit acestui program, atunci când sunt cazuri de copii dispăruți, Poliția poate utiliza Sistemul de avertizare RO-ALERT, administrat din punct de vedere tehnic de către STS.