Trei profesori de la Colegiul Național Militar „Ștefan cel Mare” din Câmpulung Moldovenesc, Niculina Danciu, Iulian Negură și Mihaela Pintilei, au participat la o activitate de formare a personalului didactic, în Finlanda, prin intermediul proiectului Erasmus+ KA101, „Profesori formați, elevi performanți!”, coordonat de prof. Lăcrămioara Băcanu.
Cursul „Flipped classroom and distance learning”s-a desfășurat la Helsinki, a fost organizat de Europass Teacher Academy și le-a propus profesorilor participanți să analizeze practicile curente de învățare prin intermediul instrumentelor digitale din fiecare școală, să descopere provocările profesorilor finlandezi în timpul desfășurării cursurilor la distanță, să construiască scenarii de învățare pentru cursurile la distanță și pentru cele de tipul „flipped classroom” și să implice elevii în activități distractive prin intermediul mai multor jocuri.
· 12 participanți, din 5 țări
Cei 12 participanți la curs, din cinci țări europene (România, Italia, Slovenia, Portugalia, Germania), sub îndrumarea formatoarei Pui Ying Law, au avut ocazia, în primul rând, să împărtășească din experiențele dobândite, în special, în timpul pandemiei, în legătură cu eficacitatea aplicării la clasă a diferitelor metode de învățare la distanță. „Sesiunile de dezbateri pro și contra, analiza SWOT a practicilor educaționale bazate pe utilizarea tehnologiilor comunicațiilor și informațiilor, au dus la evidențierea faptului că instrumentele digitale pot contribui la formarea, în rândul elevilor, a unor abilități necesare în orice domeniu de activitate. Unul dintre scopurile cursului a fost acela de a familiariza profesorii cu platforme noi de învățare, foarte utile în derularea unor activități dintre cele mai variate, care să încurajeze elevul să se implice și să își dorească să devină propriul formator. De exemplu, învățarea prin intermediul proiectelor poate fi un punct forte în orice școală, elevii fiind foarte receptivi atunci când este vorba despre concretizarea muncii lor printr-un produs ce are efect asupra întregii comunități”, au transmis reprezentanții Colegiului Național Militar „Ștefan cel Mare”.
· Preocuparea constantă pentru starea de bine a elevului și a profesorului
Vizita într-o școală finlandeză a constituit unul dintre momentele atractive ale cursului, spun profesorii suceveni, știut fiind faptul că acest sistem de învățământ este considerat unul dintre cele mai performante din lume. Participanții au avut ocazia de a asista la unele activități, au discutat cu profesorii din școală și cu elevii, încercând să găsească puncte comune și diferențe între învățământul finlandez și cel din alte state europene. Câteva dintre elementele ce asigură succesul elevilor finlandezi sunt: preocuparea constantă pentru starea de bine a elevului și a profesorului, permanenta comunicare dintre elevi, profesori, părinți și psihologul școlar, simplificarea programei școlare, autonomia instituțională. Mulțumiți de schimbul cultural și profesional la care au luat parte, toți profesorii care au participat la acest curs au fost de acord că instrumentele digitale despre care au învățat trebuie aplicate în realizarea unor lecții de succes.