Podul de pe DN 2 H de la Milișăuți nu se mai închide în data de 20 octombrie, așa cum se anunțase. Principalul motiv este că nu s-a găsit încă sursă de finanțare pentru podul provizoriu care ar trebui construit lângă cel care ar urmează să fie desfăcut și consolidat cu noile grinzi.
Prefectura Suceava anunța la începutul lunii octombrie că „în ceea ce privește sursa de finanțare pentru realizarea podului provizoriu, Instituția Prefectului va solicita în regim de urgență către instituțiile abilitate (Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, CNAIR, DRDP Iași) alocarea fondurilor financiare necesare”.
Doar că pe proiectul mare al acestei lucrări nu s-a găsit sursă de finanțare și va fi elaborat un alt proiect de urgență, pentru alocarea de fonduri de urgență. Nu se știe încă cât va dura până ce vor fi bani efectiv pentru acest pod provizoriu.
Primarul din Milișăuți, Vasile Cărare, a declarat pentru Monitorul de Suceava că dacă podul de la Milișăuți s-ar închide fără a fi construit un pod provizoriu ar exista două rute alternative, prin comuna Satu Mare și pe la Ratoș. Doar că prin Satu Mare este un drum local, cu tonaj limitat, iar pe la Ratoș E 85 există deja mari probleme cu traficul greu spre și dinspre Vama Siret. Nu este greu de imaginat cum s-ar circula și cu podul de pe DN 2 H de la Milișăuți închis.
Situația este așadar foarte delicată, iar fără garanții de finanțare pentru un pod provizoriu se va amâna închiderea podului mare.
Marea problemă este că amânarea închiderii podului înseamnă și amânarea lucrărilor demarate în vara acestui an de firma Test Prima. Cei de la Test Prima au cerut încă din vară să se aprobe închiderea podului pentru a putea trece la lucrările principale pe care le au de făcut.
Cei de la Test Prima au avertizat că până la montarea noilor grinzi este nevoie de aproximativ o lună și jumătate de lucrări care vor consta în desfacerea podului, consolidarea picioarelor de pod (care vor fi îngroșate cu 15 centimetri) și alte lucrări anterioare etapei de montare a noilor grinzi, care sunt evident obligatorii.
Având în vedere cum decurg lucrurile, pare greu de crezut că podul ar putea fi reparat până în luna iunie a anului viitor, conform contractului.
În contractul inițial dintre Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași și asocierea SC TEST PRIMA SRL - SC BENY ALEX SRL (lider) și SC Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL nu s-au prevăzut fonduri pentru un pod provizoriu, în ideea că se va lucra pe câte un sens, cu jumătate de pod deschis. Această variantă a fost refuzată categoric, pentru că nimeni nu își asumă să lucreze pe un pod deschis circulației, cu atât mai mult pe un pod vechi și degradat cum este cel din 1962 de la Milișăuți.
· Prefectul Moldovan subliniază că problema podului provizoriu nu a fost luată în calcul și nici prinsă în finanțare
La finalul ședinței de luni, prefectul de Suceava, Alexandru Moldovan, a transmis că Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași, în calitate de administrator al drumului și podului, nu a luat în calcul până de curând realizarea podului provizoriu.
Varianta inițială a fost că lucrările de reparații și consolidare se vor executa pe jumătate din lățimea căii pe pod, sub circulație semaforizată, restricții de circulație și de tonaj pentru vehicule cu masa admisă mai mică de 20 tone.
”Chiar și în aceste circumstanțe, rămânem ferm deciși să acordăm tot sprijinul pentru a fi identificată o soluție legală astfel încât viața economică și socială a locuitorilor zonei să fie cât mai puțin afectată”, a transmis prefectul.