Cele mai controversate prevederi din proiectul Legii educației au fost dezbătute, la finele săptămânii trecute, în cadrul unei întâlniri organizate de Uniunea Județeană al Sindicatelor „Pro Educația” Suceava, la Casa de Cultură.
Parlamentari din județul Suceava, elevi, părinți, profesori, directori de școli, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar au readus în lumină o serie de subiecte fierbinți legate de schimbările majore pe care le aduce noua lege a educației, lansată în dezbatere publică în această vară, când Ministerul Educației era condus de Sorin Cîmpeanu.
Au fost aduse în discuție noile prevederi privind organizarea examenului de bacalaureat, admiterea la liceu, reorganizarea liceelor tehnice, finanțarea per elev, situația învățământului special și problema integrării elevilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul de masă.
„Poate unii dintre dumneavoastră s-au întrebat de ce facem această dezbatere abia acum și nu în vară, când a fost deschisă perioada consultărilor. Noi considerăm că dezbaterea publică începută pe 13 iulie și încheiată pe 24 august a fost programată într-o perioadă neinspirată. Dezbaterea unui proiect de lege atât de important în perioada concediilor, când toți angajații din învățământ sunt în concediu, la fel și părinții, când este și vacanța parlamentară, mi s-a părut nelalocul ei”, a specificat prof. Traian Pădureț, liderul UJS „Pro Educația” Suceava.
Acesta a mai specificat că a solicitat membrilor de sindicat opinii, sugestii din teritoriu, cu privire la proiectul noii legi a educației, pentru a le înainta federației naționale.
Pădureț a mai specificat că la acest proiect de lege au lucrat 10.000 de specialiști, potrivit fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, nu și angajați din învățământ sau reprezentanți din asociațiile părinților sau elevilor.
„Ne-am întrebat și noi <Câți specialiști din județul Suceava lucrează la acest proiect?> Nu am identificat pe niciunul, nici colegi din țară nu știau persoane care să lucreze la acest proiect de lege. Așa am ajuns în acest moment, după încheierea dezbaterii publice, să considerăm că au rămas anumite probleme fierbinți nerezolvate și care pot fi schimbate pe ultima sută de metri cu sprijinul parlamentarilor”, a mai spus sindicalistul.
Liceele tehnice fără filieră teoretică sau vocaţională
Cele mai controversate prevederi din proiectul Legii educației au fost dezbătute, la finele săptămânii trecute, în cadrul unei întâlniri organizate de Uniunea Județeană al Sindicatelor „Pro Educația” Suceava, la Casa de Cultură.
Parlamentari din județul Suceava, elevi, părinți, profesori, directori de școli, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar au readus în lumină o serie de subiecte fierbinți legate de schimbările majore pe care le aduce noua lege a educației, lansată în dezbatere publică în această vară, când Ministerul Educației era condus de Sorin Cîmpeanu.
Au fost aduse în discuție noile prevederi privind organizarea examenului de bacalaureat, admiterea la liceu, reorganizarea liceelor tehnice, finanțarea per elev, situația învățământului special și problema integrării elevilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul de masă.
„Poate unii dintre dumneavoastră s-au întrebat de ce facem această dezbatere abia acum și nu în vară, când a fost deschisă perioada consultărilor. Noi considerăm că dezbaterea publică începută pe 13 iulie și încheiată pe 24 august a fost programată într-o perioadă neinspirată. Dezbaterea unui proiect de lege atât de important în perioada concediilor, când toți angajații din învățământ sunt în concediu, la fel și părinții, când este și vacanța parlamentară, mi s-a părut nelalocul ei”, a specificat prof. Traian Pădureț, liderul UJS „Pro Educația” Suceava.
Acesta a mai specificat că a solicitat membrilor de sindicat opinii, sugestii din teritoriu, cu privire la proiectul noii legi a educației, pentru a le înainta federației naționale.
Pădureț a mai specificat că la acest proiect de lege au lucrat 10.000 de specialiști, potrivit fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, nu și angajați din învățământ sau reprezentanți din asociațiile părinților sau elevilor.
„Ne-am întrebat și noi <Câți specialiști din județul Suceava lucrează la acest proiect?> Nu am identificat pe niciunul, nici colegi din țară nu știau persoane care să lucreze la acest proiect de lege. Așa am ajuns în acest moment, după încheierea dezbaterii publice, să considerăm că au rămas anumite probleme fierbinți nerezolvate și care pot fi schimbate pe ultima sută de metri cu sprijinul parlamentarilor”, a mai spus sindicalistul.
Liceele tehnice fără filieră teoretică sau vocaţională
Una dintre problemele semnalate din partea celor din sală a făcut referire la propunerea Ministerului Educației de a transforma toate liceele tehnice în licee profesionale, cu profilurile tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului.
Mai exact, aceste liceele profesionale nu vor mai putea organiza clase vocaționale sau de filieră teoretică, începând cu anul școlar 2023-2024.
Principala nemulțumire a celor care au adus în discuție această propunere se referă la desființarea claselor cu profil teoretic din cadrul acestor licee.
„Nu mi se pare corect să se impună un anumit profil pentru aceste licee. Elevul este uitat cu desăvârșire. Liceul din Dumbrăveni adună elevi din Cotu Dobei, Stamate, de la 40-50 km de Dumbrăveni. Acei elevi nu vor veni, cu siguranță, la Suceava să învețe la un profil teoretic. Faptul că la Dumbrăveni sunt două clase, una de mate-info și una de filologie, nu este un capăt de țară. Iar la bac am fost peste media pe țară. Să punem elevul în centrul educației, să modificăm lucrurile în interesul lui”, a punctat prof. Ovidiu Spiridon, profesor la Liceul Tehnologic din Dumbrăveni.
Același aspect a fost adus în discuție și de un cadru didactic de la Colegiul Tehnic „Mihai Băcescu” Fălticeni. Aceasta a mai făcut referire la irelevanța portofoliului educațional, la noua structură a bacalaureatului, cu o singură probă pentru toate materiile, o „șaorma cu de toate”, după cum a spus profesoara.
Finanțarea per elev – „o catastrofă”
În cadrul dezbaterii s-au mai evidențiat dezavantajele finanțării per elev, „un dezastru pentru învățământ”, așa cum au apreciat cei din sală: ”Ne uităm la curent și gaz și toți banii se duc spre utilități”.
La rândul său, Traian Pădureț a mai adăugat că ”într-adevăr finanțarea per elev aduce doar dezavantaje, iar la final de an bugetar UAT-urile sunt nevoite să ia bani dintr-o parte și să pună în altă parte. Se dansează pe sârmă pentru a asigura finanțarea pe ultimele luni”.
De asemenea, și Consiliul Județean al Elevilor Suceava, reprezentat prin eleva Rafaela Barac Bologa, și-a susținut poziția în legătură cu o serie de prevederi ale Legii educației, înaintând celor prezenți și soluții sau propuneri la problemele discutate.
Integrarea elevilor cu cerințe speciale, aproape imposibilă
Un alt aspect dezbătut în cadrul evenimentului de săptămâna trecută îl reprezintă învățământul special și propunerea fostului ministru de a include elevii cu cerințe educaționale speciale în învățământul de masă. Mai mulți părinți din sală au spus categoric că susțin școlarizarea copiilor lor în Centre Școlare pentru Educație Incluzivă și nu în celelalte școli, unde de cele mai multe ori aceștia sunt marginalizați, neintegrați în colectiv, nu beneficiază de manuale sau programă adaptată.
De asemenea, profesori și părinți au menționat că nu există profesori de sprijin sau consilieri școlari în județ, iar în acest caz greul cade pe umerii profesorilor de la clasă. În sală au fost prezenți profesori și cu câte patru elevi cu cerințe speciale în clasă.
„Incluziunea școlară e un concept care sună foarte frumos. Nu mai există segregare, discriminare. Dar imaginați-vă ce înseamnă într-o clasă cu 25 de elevi și un elev cu tulburare din spectrul autist, care mai este și hiperkinetic. Aceștia copii fără să-și dorească provoacă dezordine, pentru că ei nu conștientizează. Ei au anumite tipare comportamentale care nu se asortează cu efectivul clasei. Ce se întâmplă cu acești copii în clasă? Rămân în spatele clasei, nu facem decât să-i adâncim trauma pentru că va fi marginalizat, ostracizat, inclusiv în pauză”, a explicat prof. Mihail Ciocoiu, de la CSEI Gura Humorului.
În cadrul discuției, prof. Traian Pădureț a menționat că încă nu a fost publicată o formă finală a draftului Legii educației, astfel că nu se cunoaște dacă propunerile și completările transmise Ministerului Educației au fost luate în considerare.