Circulația de pe DN 17B, între Crucea și Broșteni, nu se mai poate desfășura în condiții de siguranță, o perioadă de timp, în urma căderilor masive de pe versanți din zona localității Holda, înregistrate la finele săptămânii trecute. Din păcate, lucrarea de consolidare efectuată de firma Geiger Transilvania nu a rezistat, iar 80% din plasa de protecție și elementele de siguranță au fost distruse.
În urma verificărilor efectuate pe teren și a pericolelor identificate pentru siguranța traficului rutier și a cetățenilor, comisia deplasată la fața locului (alcătuită din reprezentanți ai Instituției Prefectului, ISU Suceava, Secției de Drumuri Naționale Câmpulung Moldovenesc, Sistemului de Gospodărire a Apelor Suceava, Direcției Silvice Suceava – Ocolul Silvic Crucea, IPJ Suceava – Poliția Municipiului Vatra Dornei, Inspectoratul Județean în Construcții și Primăria orașului Broșteni) a decis menținerea interdicției de circulație pe tronsonul de drum afectat.
S-a constatat în teren că deși au fost montate indicatoare cu afișarea rutelor ocolitoare, precum și indicatoare de interzicere a accesului pe segmentul de drum afectat, unii conducători de vehicule au forțat trecerea, punându-și în pericol viața și periclitând totodată eforturile specialiștilor pentru desfășurarea lucrărilor necesare redării tronsonului de drum circulației rutiere în condiții de siguranță.
”Aceste comportament de forțare a trecerii prin segmentul de drum închis circulației s-a manifestat inclusiv pe timpul cât prefectul se afla la fața locului, prin urmare reprezentantul Guvernului în teritoriu a solicitat blocarea fizică (cu anrocamente) a porțiunii de drum pe care se putea circula în condiții riscante, cu atât mai mult cu cât fenomenul de cădere a pietrelor de pe versant este și la această oră activ”, a transmis Prefectura Suceava.
Prefectul Alexandru Moldovan a solicitat Serviciului Poliției Rutiere mobilizarea echipajelor de poliție rutieră suplimentare pentru monitorizarea situației și asigurarea respectării interdicțiilor impuse în vederea reducerii tuturor riscurilor.
”Sunt pe deplin conștient că restricțiile impuse pe acest drum provoacă disconfort, și din acest motiv apelez la înțelegerea tuturor celor afectați. Au fost adoptate măsuri care pun pe primul plan securitatea cetățenilor, și circulația pe porțiunea de drum afectată va fi reluată doar după ce vor fi îndeplinite toate condițiile de siguranță. Până nu se stopează căderile de pietre de pe versant nu se pune problema intervenției pentru degajarea drumului, pericolul pentru muncitori ar fi prea mare. Ulterior, specialiștii vor decide ce soluție tehnică se va adopta”, a declarat Alexandru Moldovan.
Având în vedere intervențiile care trebuie făcute este destul de clar că reluarea circulației în condiții de siguranță nu se va face de pe o zi pe alta.
· Zona critică, consolidată recent
Din păcate, este vorba chiar de versantul la care s-au făcut lucrări de stabilizare, încheiate în luna decembrie a anului trecut.
În vara anului trecut, în același loc, s-au înregistrat mari căderi de pe versant, de blocuri de piatră de 40-50 de tone, care au dus la închiderea circulației și ulterior la ample lucrări, care au presupus detonarea unor mari blocuri de piatră și apoi efectuarea de lucrări de consolidare și stabilizare.
Firma Geiger Transilvania a lucrat în a doua parte a anului trecut la stabilizarea versantului. După operațiuni de dinamitare, versantul a fost consolidat, iar alpiniști utilitari au lucrat pe versant și au montat plase de protecție care să oprească eventuale pietre care s-ar mai putea desprinde.
Din păcate, problemele au reapărut mult prea repede, plasele de protecție fiind ”măturate” de căderile mari de piatră, ceea ce ridică întrebări cu privire la cum s-a lucrat.
Lucrarea trebuia recepționată pe 1 septembrie, condiții în care rezultă că firma prestatoare o are încă în responsabilitate.