Pe parcursul a cinci zile, în intervalul 23-27 august, elevi de la trei licee partenere: Colegiul Național „Ștefan cel Mare”, Liceul cu Program Sportiv și Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară, au participat la școală de vară remedială în limba engleză „E-sChOOL”. Participanții auavut parte de activități variate, selectate după o atentă și profundă scrutare a nevoilor de afirmare a propriei personalități. În egală măsură, s-a ținut cont de necesitățile lor de formare în ce privește competențele de comunicare în limba engleză și de setul de achiziții anterioare.
Prof. Alina Crețu, de la Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Suceava, ne-a spus că ideea acestui proiect a pornit de la o necesitate, și anume „aceeade a interveni la timp și în mod constructiv în vederea reîntregirii unui cumul de achiziții puternic afectat de capacitatea elevilor de a se adapta la școala online și de gestionarea precară de către școala românească a etapei de <remote schooling> (școala la distanță). Cu alte cuvinte, organizatorii și-au propus să intervină remedial, într-un registru prietenos și atrăgător în paradigma cunoștințelor elevilor, grav afectată de învățatul de acasă, în vederea structurării și re-așezării unor cunoștințe lexicale și gramaticale care mai apoi să le servească cursanților în șlefuirea unor abilități lingvistice în EFL (English as a Foreign Language). Această ofertă a venit <la pachet> cu activități de învățare non-formală <indoor> și <outdoor> (în interior și în exterior) având același liant: limba engleză”.
Proiectul intitulat „E-sChOOL” - școala de vară remedială în limba engleză, aflat la prima ediție, aprobat în calendarul taberelor de vară al Inspectoratul Școlar Județean Suceava, și-a propus, spun organizatorii, să ofere o alternativă de petrecere a timpului liber din vacanță de vară a elevilor din clasele a IX-XI de la cele trei licee sucevene, în vederea îmbunătățirii competențelor de comunicare în limba engleză și de relaționare/comunicare într-un cadru non-formal cu accent deosebit pe recuperarea cunoștințelor pre-pandemie în vederea inserării mai facile a acestora în anul școlar superior.
· Program
Fiecare zi din calendarul activităților s-a centrat pe abordarea sincronică, în registru formal și informal a unei competențe cheie de comunicare în limba engleză. În prima zi, elevii s-au cunoscut cu ajutorul jocurilor care au conturat un mediu relaxant, prietenos și competitivși prin care au descoperit interese comune și au stabilit relații de colaborare. Nu au lipsit scrierea decalogului, repartizarea pe grupe și familiarizarea cu imnul de vară: „Don’t Worry, Be Happy” - Bobby McFerrin.
Cea de-a doua zi, după cum au spus organizatorii, a stat sub semnul activităților de „Listening” (receptare de mesaje orale), astfel că participanții au fost expuși mesajelor produse în limba engleză de vorbitori din zone dialectale diferite cu intonații și ritmuri de articulare diverse. Cele mai frecvente sarcini de rezolvat au vizat: desprinderea ideilor dintr-un mesaj, selectarea detaliilor specifice, completarea cu informații lipsă, confirmarea înțelegerii prin efectuarea de acțiuni pe baza informațiilor obținute pe cale orală.
În cea de-a treia zi, elevii și-au exersat și șlefuit abilitatea de „Writing” (producere de mesaje scrise). Cu alte cuvinte, aceștia au avut de identificat informații și detalii specifice din texte de diferite lungimi și registre și li s-a cerut să coreleze un cumul de informații din diverse pasaje ale unui text pentru a rezolva o sarcină de lucru. Printre activitățile cele mai îndrăgite menționate de participanți au fost: „Writing Storylines in a Funny Manner”, în care au rescris firul narativ al unui film îndrăgit, și „Who Kidnapped my English Teacher?”, exercițiu ce a presupus scrierea unei povestiri amuzante folosindu-se de o listă de cuvinte date. Vizionarea unor materiale video a stat la baza familiarizării cu cele mai facile structuri de eseuri și greșelile cele mai frecvente, precum și modalitățile de evitare a acestora în redactarea diferitelor tipuri de texte funcționale.
Ziua de joi a fost rezervată activităților ce au vizat conținuturi de gramatică și vocabular. Elevii au fost provocați la un exercițiu de sinceritate în care să folosească adjective simple și compuse.
Vineri a adus culoare, gust și discuții în peisajul activităților de învățare din cadrul școlii de vară. Într-o manieră inedită, elevii au fost provocați să producă mesaje orale în limba engleză (Speaking), pe anumite subiecte în funcție de culoarea bomboanei M&M extrase. Ultima zi a proiectului a însemnat și înmânarea diplomelor oferirea de feedback pentru activitățile desfășurate de voluntari, karaoke și nelipsita sesiune de fotografii.
· Echipa de organizare
Organizatorii au dorit ca la început de an școlar, elevii participanți în proiect să pășească cu încredere pragul orelor de limba engleză și să disemineze în rândul colegilor experiența de învățare la care au luat parte. În egală măsură, s-a intenționat ca participanții să stabilească și să continue relațiile de prietenie ale căror baze au fost puse pe perioada activităților din proiect.
Profesorii care au ales să petreacă o săptămână alături de elevii lor la „E-sChOOL”au fost: prof. Alina Crețu - Colegiul Național „Ștefan cel Mare”, prof. Alina Dobroghii - Liceul cu Program Sportiv, prof. Monica Lepcaliuc - Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară, în calitate de organizatori și coordonatori ai proiectului, prof. Monica Moroșan - Școala Gimnazială nr.10, prof. Loredana Irimiciuc - Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară, prof. Aniela Vasiliu - Liceul cu Program Sportiv, prof. Loredana Bodnar – Colegiul Național de Informatică „Spiru Haret” și elevii Alessia Babliuc – Colegiul Tehnic Alexandru Ioan Cuza, Alexandru Zancu și Andrei Zancu - Colegiul Național “Ștefan cel Mare” în calitate de voluntari.