Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, propune majorarea burselor pentru elevi, din ianuarie 2022. El a declarat joi, 26 august, în cadrul unei conferințe de presă, conform Edupedu.ro: „De la 100 de lei cuantumul bursei de performanță, elevii au cerut 300 de lei, Ministerul Educației a propus 500 de lei. Pentru bursa de merit care este acum 100 de lei la nivel de cuantum minim, există, în procesul de consiliere cu Consiliul Național al Elevilor, propunerea să fie diferențiată de merit I și de merit II și să aibă o valoare de 200 de lei cea de merit I și de 250 de lei cea de merit II. Pentru bursa de studiu care în interior are și un pronunțat caracter de sprijin social, putem lua în considerare un cuantum de 150 de lei, iar pentru bursa de ajutor social care are în spate puternice motive medicale, este vorba de acei elevi bolnavi cronic sau de acei elevi care sunt orfani de ambii părinți... Considerăm că și acolo este nevoie de o dublare de la un cuantum minim de 100 de lei, la un cuantum de 200 de lei. De asemenea, cel puțin pentru bursele de merit și de studiu, condiția va fi foarte clar stipulată: maximum 10 absențe nemotivate pe semestru. (…) Este un prim pas și ne dorim ca aceste lucruri să fie continuate. Acest pas ar putea să înceapă, dacă vom agrea la această formă de hotărâre de Guvern, începând cu semestrul II din anul școlar 2021-2022, mai exact din 10 ianuarie”, a declarat Sorin Cîmpeanu.
Vă reamintim că, recent, Consiliul Național al Elevilor a declarat că dezaprobă ferm propunerea de plafonare a burselor școlare (cu referire la proiectul de hotărâre de guvern ce prevede un cuantum minim de 100 de lei pentru bursele din învățământul preuniversitar), „măsură care nu este menită să îndeplinească nici pe departe cele două principii de acordare a burselor: răsplătirea performanțelor școlare, respectiv sprijinul social pentru elevii aflați în situații de risc. Considerăm că sumele alocate pentru fiecare tip de bursă ar trebui să fie diferențiate, tocmai pentru a distinge misiunea fiecăreia dintre acestea. Or, în cazul de față, atât elevii cu performanțe academice remarcabile, cât și cei care necesită sprijin social vor primi aceleași sume de la bugetul de stat, deși nevoile acestora sunt complet diferite”.
În acest sens, au mai spus reprezentanții elevilor, pentru ca bursele școlare să își atingă scopul pentru care au fost create, dar și pentru ca acestea să reflecte situația socio-economică actuală, Consiliul Național al Elevilor solicită Guvernului României modificarea proiectului de hotărâre de Guvern, astfel încât aceasta să prevadă cuantumuri mai mari pentru anul școlar 2021-2022, diferențiate în funcție de fiecare tip de bursă. Astfel, odată cu începutul anului calendaristic 2022 și cu realizarea noii legi a bugetului de stat, este imperioasă includerea sumelor aferente cuantumului minim al burselor, astfel încât ele să răspundă cu adevărat nevoilor elevilor.
„Bursele elevilor ar trebui să reprezinte un sprijin real pentru elevi, nu doar o sumă garantată de stat pentru respectarea unei obligații legale. În România, există elevi aflați în risc de sărăcie și excluziune socială, pentru care bursa reprezintă unul dintre singurele forme de sprijin financiar de care beneficiază pentru a-și continua cursurile. În acest context, Guvernul ar trebui să considere educația ca prioritate zero și să ofere burse într-o formă echitabilă pentru fiecare elev”, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor.