Şcoala poate fi privită ca o plăcere sau ca o corvoadă. Desigur, sunt mai multe alte lucruri interesante în viaţă în afară de şcoală, care te pot tenta: prietenii, dragostea, moda, muzica sau sportul. Depinde ce fel de priorităţi alegi.
Sugestii pentru a avea success la şcoală:
· învaţă de placere;
· fii motivat;
· stabileşte-ţi ţeluri imediate şi de viitor;
· hotărăşte ce mai important şi are întâietate;
· dezvoltă-ţi o metodă eficace de învăţătură;
· organizează-ţi locul de învăţat;
· planifică-ţi studiul;
· învaţă conştiincios;
· încearcă să înţelegi ideile complexe;
· acordă atenţie detaliilor importante (identifică-le, înţelegi-le şi aminteste-ţi-le);
· fă legătura între ce înveţi şi ceea ce ştiai deja;
· încearcă să aplici ce ai învăţat;
· perseverează.
Notele de la teste şi examene măsoară capacităţile pentru:
-performanţa la școală;
-inteligenţă şi aptitudine;
-memoria vizuală şi auditivă;
-vocabular;
-abilitatea de a rezolva problemele matematice.
Notele au rolul de a introduce elevii în realităţile vieţii, unde performanţa ar trebui să fie evaluată critic, realizările să depindă de calitatea muncii, iar răsplata şi onorurile să fie acordate celor ce muncesc susţinut şi se conformează regulilor. În viaţă, însă, lucrurile nu sunt întotdeauna aşa. Notele pe care le iei la şcoală au o influenţă puternică asupra părerii tale şi a altora despre tine, asupra aspiraţiilor, pretenţiilor, a alegerii viitoarelor şcoli şi universităţi, a carierei şi a venitului. Notele bune nu sunt, însă, o garanţie de succes în viaţă.
Cauzele pentru care elevii iau note mici pot fi:
-lipsa unei metode bune de studiu;
- probleme emoţionale şi familiale;
- lipsa de încurajare şi supraveghere a părinţilor;
- mediu familial inadecvat studiului;
- lipsa de interes, de orientare către un scop;
- metode, stiluri ineficace de predare;
- influienţă negativă a prietenilor;
- tulburări de sănătate sau învăţătură;
- alienare socială: tânărul devine obraznic, ostil, rebel şi delincvent.
Elevii care nu învaţă bine iau note mici, sunt deseori demoralizaţi, confuzi, nemulţumiţi, rebeli, iresponsabili, nu le place şcoala, nu fac suficient efort, nu știu cum să înveţe, nu-şi fac lecţiile şi tind să se asocieze cu alţii de seama lor. Doar rareori continuă să înveţe sârguincios, în ciuda rezultatelor slabe.
Ce poţi face pentru a lua note mai bune:
- dezvoltă-ţi o metodă mai bună de studiu,
- fă-ţi un plan zilnic de învăţătură,
- urmăreşte atent indicaţiile profesorului,
- învaţă sârguincios şi cu plăcere.
- cere ajutorul părinţilor, al dirigintelui sau profesorilor, pentru a afla dacă şi ce tulburare de învăţătură ai şi urmează sfaturile lor pentru a o ameliora.
Părinţii sunt, uneori, preocupaţi în mod excesiv de notele copiilor. Trebuie privită întreaga personalitate a copilului, nu doar performanţa la învăţătură. Părinţii ar trebui să laude şi să încurajeze, în special, efortul elevului, chiar dacă nu ia note mari.
Sugestii pentru a face învăţătura mai plăcută:
- fii curios; curiozitatea intelectuală te ajută să avansezi la şcoală şi în viaţă;
- găseşte ceva interesant în orice lecţie;
- fii atent la lecţii, fă-ţi temele, răspunde la întrebări şi participă la discuţii,
- lărgeşte-ţi cunoştinţele despre subiectele care te interesează,
- fă legătură între ce înveţi şi viaţa reală
- pentru performanțe bune la școală, respectă un program de somn
- socializează, ieși în natură, practică un sport care-ți place.
Psiholog clinician/Psihoterapeut Elena Mihaela Paval
Fetele şi băieţii învaţă diferit, deoarece creierul şi hormonii lor sunt diferiţi.
La liceu
BĂIEŢI | FETE |
Rezultatul exemenelor nu este influenţat de ciclul biologic. | Notele de la probele scrise le scad cu 15% în timpul menstruaţiei; vorbesc şi comunică mai bine decât băieţii. |
Pun accentul pe dezvoltarea musculară, în scopul atracţiei sexuale; se tem de ironia colegilor faţă de slăbiciune. | Accentul pe siluetă pentru atracţia sexuală; se tem de obezitate. |
Au succese şcolare mai mari după pubertate; IQ-ul stagnează în gimnaziu, dar creşte din nou în liceu; IQ-ul creşte mai mult între 14-16 ani. | Nivelul anormal de crescut al estrogenului provoacă unele dificultăţi la învăţătura. |
Orientarea în spaţiu este mai bună la cei cu un cromozom feminim în plus (XXY). | Orientarea spaţială mai bună la cele cu un nivel ridicat de testoseron. |
Formează majoritatea elevilor din clasele de informatică. | Formează doar o minoritate în clasele de informatică. |
Se plictisesc mai uşor decât fetele. | Sunt mai atente şi mai receptive la detalii şi la lecţii. |
Au nevoie de mai mult spaţiu când învaţă; sunt mai neastâmpăraţi în clasă (din cauza nivelului scăzut de serotonină şi a metabolismului ridicat); au nevoie de pauze mai dese. | Fetele învaţă ma i uşor împreună. |
Gândesc mai deductiv şi mai abstract. | Gândesc mai inductiv şi concret. |
Sunt preocupaţi de alegerea carierei. | Sunt preocupate de relaţiile intime. |
Au succes cei puternici şi atletici. | Au succes cele mai frumoase şi cu multe prietene. |
Locul pe care îl deţin în ierarhia socială este mai stabil. | Locul deţinut în ierarhia socială este fluctuant (sunt mai labile). |
Vor să fie puternici. | Vor să facă parte dintr-un mediu confortabil. |
Suferă mai rar de depresie. | Aproape jumătate din fete au o perioadă de depresie. |
| Fetele care învaţă bine riscă mai puţin să rămână gravide. |
Bibliografie:
· Cozma, T. - Şedinţele cu părinţii în gimnaziu, Ed. Polirom, Iaşi;
· Jigău, M. – Consilierea adulţilor, Bucureşti, 2003;
· Roman, C- Tu la confluenţa cu ceilalţi, Ed. Albatros, Bucureşti, 1977