Particularitățile nuvelei, comentariul unei poezii scurte și text argumentativ despre greutățile vieții care pot îngreuna realizarea responsabilităților de familie sunt subiectele primite astăzi de absolvenții de liceu de la profilul real și tehnologic, în cadrul Bacalaureatului, conform edupedu.ro.
La subiectul I, absolvenții de liceu de la profilul real și tehnologic au avut un text la prima vedere „Viața lui I.L. Caragiale” de Șerban Cioculescu, potrivit edupedu.ro. La subiectul I, punctul B, candidații au avut de făcut un text argumentativ despre „dacă greutățile vieții pot îngreuna sau nu realizarea responsabilităților față de familie”. Subiectul II a fost un comentariu al unei poezii de Ion Vinea. La Subiectul III, candidații au avut eseu despre particularitățile unei nuvele studiate.Subiectele de la proba de Limba și literatura Română au fost primite de elevi la ora 9:00, iar timpul de rezolvare este de 3 ore. Varianta extrasă de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație a fost cea cu numărul 4.
La Subiectul I: Citește textul: „Copilăria și adolescența lui Caragiale se caracterizează prin zburdălnicie, independență… Luca și Ecaterina au avut de luptat cu temperamentul rebel, greu de stăpânit al lui Iancu. Ei au adoptat în împrejurare cea mai bună metodă a îngăduinței relative, care dă rezultate mai bune decât constrângerea… Dacă este adevărat că absolvit și clasa a V-a secundară, probabil în Capitală lucru arată că școlarul, chiar dacă se lăsa greu, nu erau o fire cu totul neînfrânată. La moartea tatălui, însă, Iancu (…) începe prin a-și impune voința în fața văduvei. Strămutarea familie la București este a doua biruință a tânărului voluntar înlesnită probabil de sfaturile rudelor bucureștene. Din acest moment, un fiu rău s-ar fi emancipat cu totul din obligațiile familiale, părăsindu-și mama și sora. Iancu s-a arătat vrednic de îndatoririle unui pretimpuriu șef de familie. De la vârsta generoasă a celor 18 ani s-a purtat bărbătește, căutând să-și găsească mijloacele de întreținere pentru dânsul și ai lui. Ca sufleur de al doilea și copist în trupa lui Pascaly concesionară ai teatrului Național din București, suficient retribuit a putut face față nevoilor. Pentru Caragiale, datoria, credem noi, nu era atât un comportament etic cât elanul afectiv al inimii. Iancu se simțea legat de ai lui organic, fără să-și bată capul cu principiile morale. La 20 de ani, cum îi încredințează mai târziu lui Vlahuță, este sănătos și robust și duce bine la tăvăleală…” (Șerban Cioculescu, Viața lui I.L. Caragiale), conform edupedu.ro.Apoi li se cerea: Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat: Indică sensul din text al secvenței în toată vremea. Menționează două dintre îndeletnicirile care îi asigură venituri tânărului I.L. Caragiale, utilizând informații din textul dat. Precizează principiul pe care părinții îl aplică în educarea lui Iancu, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat. Explică motivul pentru care I. L. Caragiale ajunge să comunice prin scrisori cu mama și cu sora sa. Prezintă în 30-50 de cuvinte, o trăsătură morală a lui I.L. Caragiale, așa cum reiese din textul dat.
La subiectul I, punctul B, candidații au avut de redactat un text argumentativ despre „dacă greutățile vieții pot îngreuna sau nu realizarea responsabilităților față de familie”. Conform edu.ro, elevilor li se cerea: „Redactează un text de minimum 150 de cuvinte în care să argumentezi dacă greutățile vieții pot determina sau nu neglijarea responsabilităților față de familie, raportându-te atât la informațiile din fragmentul de text extras din volumul “Viața lui I.L Caragiale” de Șerban Cioculescu, cât și la experiența personală sau culturală”. Subiectul II a fost un comentariu al unei poezii de Ion Vinea. „Comentează textul de mai jos în minimum 50 de cuvinte evidențiind relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice: “Limpede vârtej în cerul nostru, anii ca un stol ne însoțesc, fragede au fost potecile. Acum privirea ta luminează înainte. Ascultă cum îngână fântânile, cuvintele rămase din trecut. Ce cuminte mâna ta pe umăr, în acest țărâm cu singur drum, Unde vremea ne poartă ca un cântec de leagăn!” Ion Vinea, Drum. La Subiectul III, conform aceleiași surse, tinerii au avut eseu despre particularitățile unei nuvele studiate. „Redactează un eseu de minimum 400 de cuvinte în care să prezinți particularități ale unei nuvele studiate. În elaborarea eseului vei avea în vedere următoarele repere: Evidențierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea nuvelei studiate într-o perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică. Comentarea a doua episoade/secvențe relevante pentru tematica nuvelei studiate. Analiza a două elemente de structură, de compoziție și/sau de limbaj semnificative pentru nuvela studiata”. Baremul de corectare și notare pentru acest subiect va fi publicat azi, la ora 15:00.