Campania „19 zile de prevenire a abuzurilor și violențelor asupra copiilor și tinerilor”, desfășurată online în școli, în perioada 1-19 noiembrie 2020, se apropie de final. În cadrul campaniei, în Şcoala Gimnazială ,,Hatmanul Şendrea” Dolheştii Mari şi în Şcoala Gimnazială Dolheştii Mici, s-au desfăşurat o serie de activităţi, care constituie exemple de bune practici de educaţie formală şi nonformală.
Activitățile au inclus dezbateri, realizare de desene, afișe cu titlul ,,Să păstrăm sufletul inocent al copilăriei” – ,,copilăria fiind șuvoiul de apă care izvorăște limpede și curat din adâncurile ființei și la care omenirea aleargă fără încetare să-și potolească setea idealurilor sale de dragoste, de bunătate, de frumusețe, de perfecțiune”, unde violența nu are ce căuta. Copiii au realizat și compuneri cu titlul ,,Mesajul meu antiviolență”.
După cum a precizat. prof. CPPE Camelia Chiperi, coordonator proiecte educative, la activități au participat 80 de elevi (din clasele V-VIII) cu scopul prevenirii și combaterii violenței școlare, „de dezvoltare a unor comportamente responsabile la elevi, adulții de mâine, capabili să contribuie la realizarea unei lumi a păcii și non-violenței”.
Activitățile au fost coordonate de prof. Agafița Gianina-Maria – responsabil CEAC, prof. Jitariuc Elena – responsabilă a activităţilor extraşcolare, prof. Pîntea Georgeta-Aurora – responsabila comisiei de prevenire a violenței.
· Profilul victimei traficului de persoane
Școala Gimnazială Frătăuții Vechi a desfășurat activități de prevenire a traficului de persoane: „Dreptul la libertate” și „Opriți traficul de persoane”. Elevii, coordonați de prof. dr. Sfârnaciuc Livia-Veronica, au analizat drepturile și îndatoririle elevilor, pornind de la imagini ilustrative pentru drepturile copiilor, au analizat și dezbătut studii de caz, ajungând la concluzia că fiecare copil are atât drepturi, cât și îndatoriri.
În cadrul activităților de prevenire a traficului de persoane au fost explicate noțiuni specifice traficului de persoane – recrutarea, transportul, transferul, adăpostirea persoanelor prin mijloace de ameninţare sau prin forţă sau alte forme de constrângere, răpire, înşelăciune, prin abuz de putere sau de poziţie sau prin primire sau acordare de plăţi ori alte beneficii convingătoare, în scopul de a le exploata. „Elevii au vorbit despre exploatarea unei persoane, despre modul cum putem preveni, combate aceste practici și au creionat profilul victimei traficului de persoane. Copiii au fost încurajaţi să se exprime prin intermediul mesajelor scrise şi al creaţiilor plastice asupra măsurilor de prevenire a traficului de minori prezentate în cadrul activităților”, a spus coordonatorul de proiecte educative, prof. dr. Tanase Luisa Georgiana.
· Implicare
Elevilor de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară și de la Colegiul Tehnic „Al. I. Cuza” li s-a adus la cunoștință agenda la nivel global a campaniei și temele prevăzute pentru fiecare dintre cele 19 zile destinate acesteia. În urma lecturării unor texte în limba engleză, elevilor le-au fost furnizate date despre schimbările sociale pe care activismul le determină la nivel politic, economic și social prin mișcările inițiate de diverse instituții și organizații coordonate de indivizi cu care ei înșiși se pot identifica. Astfel, în urma discuțiilor, a întrebărilor și a răspunsurilor referitoare la definiția unor termeni ce s-au regăsit în materialul pus la dispoziție, ora s-a transformat într-un apel pe care ei au simțit să îl transmită mai departe cu scopul de a-și mobiliza colegii să se implice în activități menite să educe și să schimbe comportamente.
Coordonatorul de activități, prof. Loredana Marilena Irimiciuc, a precizat că elevii au elaborat și au realizat și prezentat desene, proiecte, prezentări power point la care au colaborat în mediul online, toate acestea sintetizând mesajul lor referitor nu doar la o temă anume, ci abordând majoritatea subiectelor incluse în agenda campaniei. „Implicarea elevilor demonstrează responsabilitatea cu care au înțeles că este de datoria lor, a noastră, a tuturor, să contribuim la crearea unui mediu fără violență, fără abuzuri, conștientizând că la baza realizării acestuia se află comunicarea, toleranța și educația”, a completat prof. Loredana Marilena Irimiciuc.