Ministrul Educației a decis să anuleze tezele pentru tot acest an școlar, nu doar pentru primul semestru, ceea ce a dus la întrebarea firească: cum se calculează mediile elevilor. Răspunsul l-a dat recent ministrul Educației, Monica Anisie, care a explicat care este formula de calcul a mediilor elevilor: „media semestrială urmează a se calcula prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor obținute prin evaluarea continuă, la cel mai apropiat număr întreg. La o diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se va face în favoarea elevului“.
Monica Anisie a adăugat că profesorii se vor concentra pe evaluările formative (continue) și sumative curente (la final de unitate de învățare). „În urma acestor evaluări, cadrele didactice vor oferi feedback fiecărui elev în parte cu privire la progresul în învățare și performanțele obținute, ghidând elevii cu modalități de învățare prin care să ajungă la rezultate mai bune, acolo unde este cazul. Modalitatea în care se va realiza această evaluare este decisă de fiecare cadru didactic. Practicile de evaluare sumativă vor fi reorientate de la o centrare pe conținut, la o centrare pe competențe, evidențiind triada știu – pot – sunt, valorificând o varietate de metode de evaluare (de exemplu, proiectul, portofoliul). Dacă exigențele lumii contemporane vizează un curriculum centrat pe competențe, atunci evaluarea, atât cea formativă, cât și cea sumativă, trebuie să se concentreze pe măsurarea și aprecierea acestor competențe”, este părerea ministrul Anisie. Eliminarea tezei din categoria modalităților de evaluare sumativă, susține Monica Anisie, conform edupedu.ro, are în vedere atât asigurarea echității evaluării, la nivel național, pentru toți elevii, cât și păstrarea motivației pentru învățare și creșterea randamentului școlar printr-un proces continuu de evaluare.Evaluarea sumativă este cea realizată la finalul unei etape de instruire (semestru, an, ciclu de învățământ) sau la finalul studierii unui capitol. „Acest tip de evaluare furnizează informații despre nivelul de pregătire al elevilor la sfârşitul unei etape de instruire. Cele mai întâlnite forme de evaluare sumativă sunt: lucrările scrise (tezele), testele, examenele”, conform edupedu.ro.
· Dificultăți
Potrivit Inspectoratului Școlar Județean (IŞJ) Suceava, în județ sunt înscriși în sistemul de învățământ peste 113.000 de elevi. Conform datelor furnizate de Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România, din cei 113.000 de elevi suceveni, 13.894 de elevi nu au dispozitive electronice, deci nu pot face învățământ online, 11.688 de elevi nu au acces la internet și 141 elevi din Valea Moldovei, Moldova Sulița, Luca Arbore, Hănțești, Burla (mulți dintreacești școlari fac parte din comunități de romi),nu au curent electric în case. Ministerul Educației a cerut fiecărui inspectorat școlar din țară să completeze un chestionar care cuprinde informații despre platformele educaționale utilizate de cadrele didactice și despre elevii care nu au curent electric, cei care provin din localități în care nu există semnal pentru internet de la niciun furnizor și cei care nu dețin dispozitive IT, dar și măsurile luate de unitățile de învățământ în vederea continuării procesului de predare-învățare. Acolo unde nu este posibil învățământul online, cadrele didactice trebuie să distribuie materiale didactice, astfel încât elevii să nu piardă materia. Profesorii care nu au acasă dispozitive cu conexiune la internet trebuie să meargă la școală, de unde să predea orele online din sala de clasă. Județul Suceava așteaptă de la Ministerul Educației 8.463 de tablete, care vor fi distribuite elevilor care nu au cum să facă în acest moment învățământ online.