Persoanele instituționalizate, copii și adulți, pot beneficia de consiliere și asistență psiho-socială, consiliere juridicăapelând o nouă linie telefonică de urgență, Telverde 0800 500 550, lansată de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI), Centrul de Resurse Juridice (CRJ) și Reprezentanța UNICEF în România. „Acest instrument, pilotat din luna iulie 2020, a apărut ca o necesitate în contextul pandemiei de COVID-19, pentru a reduce sentimentul de nesiguranță al copiilor și adulților din centre, pentru a le oferi consiliere și asistență psiho-socială, consiliere juridică, dar și pentru a preveni și identifica eventualele provocări și abuzuri cărora le pot cădea victime”, transmit reprezentanții ANDPDCA.
Maria-Mădălina Turza, președinta Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, a declarat că „beneficiarii din centrele rezidențiale, copii și adulți deopotrivă, au nevoie să fie ascultați, au nevoie de informații și de încurajare, mai ales în această perioadă dificilă, iar noul serviciu pe care li-l punem la dispoziție este unul din instrumentele prin care vom putea fi mai aproape de ei, cu ajutorul partenerilor noștri. În lungul drum al dezinstituționalizării, canalul deschis prin Telverde către copiii și adulții din sistem este vital”.
Ajutor și pentru personalul DGASPC
De asemenea, personalul DGASPC-urilor și al centrelor rezidențiale poate apela la Telverde pentru informații suplimentare legate de pandemia actuală și poate beneficia de suport psiho-social și emoțional. În perioada 13 iulie – 4 septembrie, peste 300 de persoane au apelat numărul Telverde 0800 500 550, numărul total al apelurilor fiind 1.569. Cele mai multe apeluri au fost făcute de beneficiari adulți, care sună din nevoia de a fi ascultați, pentru a primi încurajare, dar și pentru a cere informații referitoare la pandemia de COVID-19. Reprezentantul UNICEF în România, Pieter Bult, a declarat: „Copiii din instituții sunt unul dintre cele mai vulnerabile grupuri din societate, iar vulnerabilitățile lor au crescut foarte mult odată cu aplicarea măsurilor de limitare a răspândirii noului coronavirus, așa cum văzut din evaluarea rapidă realizată de ANDPDCA și UNICEF. Numărul Telverde 0800 500 550, la care vor putea suna gratuit beneficiarii din centrele rezidențiale, îi va ajuta pe copiii din instituții să primească susținerea de care au nevoie și pe factorii de decizie să identifice rapid și să rezolve provocările cu care se confruntă”.
Teme de discuție
Anxietatea beneficiarilor, au mai spus specialiștii din cadrul ANDPDCA și UNICEF,este generată de faptul că nu pot ieși foarte des din centre, alte temeri fiind legate de singurătate, de boală sau de moarte. Anumite persoane sună frecvent, în general, din nevoia de a fi ascultate.Temele de discuție sunt legate fie de problemele lor personale, fie de probleme ce țin de sistem și interacțiunea cu personalul centrelor: amenințări din partea personalului, inclusiv pentru apelarea la linia Telverde, administrarea de medicamente din sfera neurolepticelor, condițiile de cazare, conflicte cu beneficiarii și personalul centrelor, nemulțumiri cu privire la alimentație,nemulțumiri cu privire la punerea sub interdicție și capacitatea legală,dorința de a-și exercita dreptul la muncă.Ca urmare a apelurilor primite, ANDPDCA a putut monitoriza atât starea psiho-emoțională a beneficiarilor sau personalului din centre, dar în egală măsură au fost luate măsuri imediate de rezolvare a situațiilor punctuale.