Directorul executiv al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Suceava, Mirela Adomnicăi, a transmis, într-un comunicat de presă, informații deosebit de importante privind șomajul tehnic și etapele necesare a fi parcurse pentru încasarea indemnizației.
Un prim detaliu subliniat de AJOFM Suceava este că angajatorul va face toate demersurile privind șomajul tehnic, conform Codului Muncii, și se va adresa AJOFM Suceava pentru a primi fondurile necesare plății indemnizațiilor de șomaj tehnic destinate angajaților.
Sunt trei etape principale care trebuie parcurse în acest sens:
Etapa 1 - suspendarea contractelor individuale de muncă ale salariaților, în conformitate cu dispozițiile art. 52, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii şi operarea acestora in REVISAL);
Etapa 2 - obținerea Certificatului de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri;
Etapa 3 - solicitarea indemnizației pentru șomaj tehnic, prin depunerea la AJOFM Suceava a documentelor sus-menţionate, la adresa de email suceava@anofm.gov.ro.
Corespondenţa nivelurilor de calificare, în vederea completării listei cu persoanele care intră în șomaj(Anexa 3), este: ISCED 0 – Educaţia timpurie, ISCED 1 – Învăţământ primar, ISCED 2 – Învăţământ gimnazial, ISCED 3 – Învăţământ liceal, ISCED 4 – Învăţământ postliceal, ISCED 5 – Învăţământ superior, ISCED 6 – Licenţă sau nivel echivalent, ISCED 7 – Master, ISCED 8 – Doctorat.
Mirela Adomnicăi a arătat că documentele se depun începând cu data de 1 aprilie 2020 pentru perioada 16 - 31 martie 2020 și cu 1 mai 2020 pentru perioada 1-16 aprilie 2020.
”Indemnizația se solicită lunar, doar pentru perioada suspendării contractului de muncă ulterior datei de 16.03.2020 (angajatori cu certificat de situație de urgență TIP1-Albastru), respectiv ulterior datei de 21.03.2020 (angajatori cu certificat de situație de urgență TIP2- Galben). Plata aferentă indemnizațiilor, pentru șomajul tehnic al angajaților, se face în contul angajatorului, în cel mult 30 de zile de la data solicitării. Angajatorul va achita contribuțiile aferente indemnizațiilor și va face plățile în contul angajaților”.
Prin adoptarea OUG 30/2020, șomajul tehnic este în cuantum de 75% din salariul de bază brut, plafonat la 75% din mediul brut pe economie (5429 lei x 75%=4072 lei), se suportă din bugetul asigurărilor sociale și se acordă salariaților angajatorului care se află în una din situațiile:
A- întrerup activitatea total sau parţial, ca urmare a deciziei autorităților și pot beneficia de șomaj tehnic pentru toți angajații.
B- reduc activitatea din incapacitate de plată a tuturor salariilor, în urma scăderii încasărilor cu 25% față de media primelor două luni ale anului și pot beneficia de șomaj tehnic pentru cel mult 75% din numărul salariaților
Relaţii suplimentare referitoare la şomajul tehnic se pot obţine la telefoanele 0230 523279, 0786 232 449, 0786 290 204, 0786 232 450 sau la adresa de email mai sus menționată.