Inspectoratul Teritorial de Muncă Suceava a atenționat angajatorii și angajații că au obligația să ia toate măsurile pentru prevenirea infectării cu noul coronavirus. Șeful ITM Suceava, Romeo Butnariu, a transmis că în vederea prevenirii accidentelor de muncă, a bolilor profesionale sau a îmbolnăvirilor în toate aspectele legate de muncă, angajatorii au obligația de a întocmi un plan de prevenire și protecție compus din măsuri tehnice, igienico-sanitare și organizatorice, bazat pe evaluarea riscurilor, precum și de a asigura echipamentele individuale de protecție care să îndeplinească cerințele de securitate și sănătate în muncă specifice locului de muncă.
Romeo Butnariu a precizat că în această perioadă activitatea de comunicare și relații cu publicul a Inspecției Muncii nu va fi întreruptă, însă siguranța tuturor este cea mai importantă în contextul actual. El a recomandat publicului să evite deplasările care nu sunt obligatorii și să se limiteze doar la cele necesare, iar pentru depunerea documentelor, persoanele fizice și juridice au la dispoziție mijloace de comunicare indicate pe site-ul Inspecției Muncii, www.inspectiamuncii.ro/buletin-informativ și www.inspectiamuncii.ro/petitii-si-sesizari, dar și pentru inspectoratele teritoriale de muncă, la adresa www.inspectiamuncii.ro/contact.
În acest context, șeful ITM Suceava a atenționat atât angajatorii, cât și angajații sau lucrătorii că au obligația să ia toate măsurile care se impun pentru prevenirea infectării cu virusul COVID-19.
Astfel, el a explicat că angajatorii au obligația de a prelucra angajații sau lucrătorii asupra principalelor măsuri necesar a fi întreprinse, respectiv spălarea mâinilor cât mai des posibil cu apă și săpun sau dezinfectarea cu un dezinfectant pentru mâini pe bază de alcool, utilizarea măștilor de protecție de către persoanele bolnave, evitarea contactului cu persoane care sunt suspecte de infecții respiratorii acute, evitarea atingerii nasului, ochilor sau gurii cu mâinile nedezinfectate, acoperirea gurii, nasului în caz de tuse sau strănut și dezinfectarea periodică a suprafețelor de contact cu soluții pe bază de clor sau alcool.
De asemenea, angajatorii trebuie să aibă în vedere dispozițiile legale conform cărora măsurile privind securitatea, sănătatea și igiena în muncă nu comportă, în nici o situație, obligații financiare pentru angajați sau lucrători.
Romeo Butnariu a spus că pentru prevenirea îmbolnăvirilor și recuperării capacității de muncă, asigurații pot beneficia de concediu și indemnizație pentru carantină, conform reglementărilor cuprinse în O.U.G. nr. 158/2005, privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, precum și în Normele de aplicare a prevederilor acesteia, aprobate prin Ordinul ministrului Sănătății și al președintelui CNAS nr. 15/1311/2018, cu modificările și completările ulterioare.
El a mai adăugat că Inspecția Muncii va verifica modul în care angajatorii respectă prevederile legale în vigoare, în domeniile de competență.