În perioada 6-10 mai 2019, directoarea Elena Luminița Martiniuc, alături de prof. Georgeta Cîmpan (coordonator de proiect), prof. Nastasia Butnaru și Liliana Pasat, de la Școala Gimnazială ,,Ion Creangă” Suceava, au participat la o mobilitate Erasmus+ în cadrul proiectului ,,Deliberative - Mediator – Lider – Students”, în Polonia, orașul Zychlin. În cadrul proiectului sunt implicați parteneri din Turcia, Spania, Italia, România, Polonia și Grecia.
Scopul proiectului este de ajuta elevii școlilor partenere să dezvolte noi strategii de rezolvare a conflictelor prin modalități interactive. Pe parcursul celor cinci zile petrecute în Polonia, cadrele didactice implicate au participat la activități de învățare, predare și formare în urma cărora au asimilat conceptul de ”elev mediator”.
Activitatea elevului mediator are rolul de a reduce situațiile conflictuale din rândul elevilor. Medierea este una dintre cele mai constructive metode de rezolvare a conflictului, în care mediatorul este persoana neimplicată în dispută, neutră, de încredere, care se află de ambele părți, facilitând o mai bună comunicare între acestea. Această abordare deschide o gamă largă de noi perspective, tocmai pentru că instruirea unui elev și implicarea directă a acestuia în diminuarea conflictelor va îmbunătăți relațiile interumane de la nivelul primar până la cel liceal, apoi familial. Deprinderile rezultate în urma acestei experiențe vor rezona în timp, influențând tot mai mulți tineri să adopte acest comportament mediator.
Următoarea întâlnire din cadrul mobilității Erasmus+ va avea loc în luna octombrie a acestui an, când vom avea ca invitați în școala noastră reprezentanți ai proiectului din cele 6 țări partenere. Atunci va avea loc diseminarea proiectului, în care vor fi prezentate rezultatele obținute până în momentul respectiv de către fiecare țară participantă. Elevilor implicați li se vor înmâna certificatele care atestă poziția lor de mediator. De asemenea, vom avea de prezentat ,,Peer mediation book”, un manual creat de noi.
Încă o data este evidențiată puterea cuvântului și, respectiv, a comunicării. O idee, în funcție de modul în care este prezentată, poate fie să stârnească o situație nedorită, fie, dimpotrivă, să restabilească calmul într-o discuție tensionată. Participarea la acest proiect ne-a reîmprospătat repertoriul cu noi metode pe care le vom folosi în restabilirea sau îmbunătățirea conexiunilor în relațiile dintre elevi.
Prof. înv. primar Pasat Liliana