Elevii de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Sf. Andrei” din Gura Humorului au marcat la sfârșitul săptămânii trecute „Ziua mondială fără tutun”, prin activități diverse și pline de învățăminte. „O școală fără fumuri!” este genericul sugestiv ales de către elevi pentru această manifestare, după o amplă și serioasă documentare pe internet. Participanții au avut ocazia de a fi informați cu privire la pericolul pe care îl reprezintă tutunul în rândul oamenilor în general, dar mai ales în rândul copiilor, adolescenților și tinerilor aflați în plin proces de creștere și dezvoltare. Statisticile prezentate au avut darul de a-i pune pe elevi în situația de a conștientiza faptul că o țigară sau mai multe țigări pe zi pot avea consecințe nebănuite și deosebit de grave asupra stării lor de sănătate. Pentru a înțelege mai bine riscurile la care se supun cei care fumează, elevii au fost provocați să experimenteze efectul pe care îl are fumul de la o banală țigară asupra unor norișori de vată. Experimentul a avut menirea de a le „sugera” elevilor faptul că fumul lasă urme urâte în plămânii lor. Nu a fost uitat nici fumatul pasiv, care, din păcate, este la fel de periculos și face destule victime colaterale, așa cum au văzut că se precizează în rapoartele recente realizate de Organizația Mondială a Sănătății. După cum ne-au spus organizatorii, activitatea a fost antrenantă, elevii au pus întrebări, au dat exemple din viața reală, au fost interesați de modalitățile pe care le au la îndemână pentru a lupta cu acest viciu și au aflat un lucru foarte important: faptul că pot apela inclusiv la ajutor medical. La finalul activității, elevii au dorit să se implice în transmiterea mesajelor de stopare a fumatului în rândul colegilor lor și, pentru aceasta, au realizat două postere cu îndemnuri în acest sens, postere care și-au găsit locul la etajele unu și doi ale clădirii școlii, astfel încât să fie văzute de „cei interesați”. Cadrele didactice care au coordonat activitatea, profesor Chichifoi Mariana, profesor Dabija Doinița Dumitrița, profesor Culidiuc Militina Cleopatra și profesor Cojoleancă Raluca Elena, apreciază că activitatea a avut impact și că mai multe activități de acest tip au rol de prevenție și determină un comportament responsabil în rândul elevilor, astfel încât să se prevină apariția unor dependențe mult mai greu apoi de înlăturat.