Marţi, 16 aprilie, la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă ”Sf. Andrei” din Gura Humorului, elevii implicaţi în proiectul educativ ”Adolescenţă fără violenţă!” au descifrat tainele comunicării asertive.
Activitatea s-a desfăşurat sub genericul ”Comunicarea asertivă - cheia înţelegerii”, a fost inclusă în calendarul săptămânii ”Şcoala altfel!” şi a avut ca obiective formarea la elevi a capacităţii de a distinge între comportamentul asertiv, pasiv şi agresiv şi, în acelaşi timp, educarea elevilor în vederea aplicării deprinderilor de comunicare asertivă.
Documentarea temeinică, studiile de caz şi jocurile de rol au fost metodele interactive ce au permis elevilor să înţeleagă faptul că o comunicare eficientă trebuie să respecte mai multe condiţii: transmiterea clară şi corectă a mesajului, ascultarea activă şi înţelegerea mesajului pe care îl transmite interlocutorul, iar toate aceste se realizează printr-o comunicare asertivă care să îi plaseze echidistant între cei doi poli de comunicare - agresiv şi pasiv.
Deoarece orice abilitate nouă se formează treptat, elevii au avut ocazia să exerseze tehnicile de comunicare asertivă, s-au familiarizat cu trăsăturile caracteristice asertivităţii (puterea de a spune ”NU”, exprimarea corectă a sentimentelor pozitive şi negative, iniţierea, continuarea şi încheierea unei discuţii etc.), au înţeles importanţa limbajului nonverbal care întăreşte comportamentul asertiv (contactul vizual, tonul vocii, mimica).
Situaţiile concrete pe care le-au avut de interpretat elevii au fost selectate cu grijă, din viaţa de zi cu zi a unui adolescent prins în ritmul rapid şi trepidant al vieţii: şcoală, familie prieteni, responsabilităţi, obligaţii, drepturi. După fiecare situaţie, au avut loc discuţii, au fost identificate erori în comunicare, au fost analizate efectele benefice ale comunicării asertive.
Coordonatorii proiectului: prof. Chichifoi Mariana, prof. Culidiuc Militina Cleopatra, prof. Dabija Dumitriţa Doiniţa şi prof. Simeria Maria apreciază faptul că „activitatea desfăşurată reprezintă un prim pas făcut de elevi pe calea asertivităţii, dar un pas important pentru desăvârşirea lor şi pentru viitorul lor ca oameni pregătiţi să înfrunte viaţa”.