Cel mai important subiect al probei de limba și literatura română de la simularea examenului de la bacalaureat, la clasa a XII-a, a vizat analiza unui text poetic, cerință care de multe ori îi prinde pe liceeni pe picior greșit.
Elevii de clasa a XII-a au primit două tipuri de subiecte, unele adaptateprofilului real, vocaţional sau tehnologic şi unele adaptate profilului uman sau pedagogic. Chiar și așa, ambele categorii au avut de redactat eseuri despre o operă lirică, fie că a fost vorba despre Ion Barbu, fie despre Tudor Arghezi.
Elevii de clasa a XII-a, profil real și vocațional,au primit la primul subiect un text la prima vedere din nuvela „Proștii”, de Liviu Rebreanu, pe baza căruia trebuiau să rezolve nouă cerinţe. La subiectul al doilea, elevilor li s-a cerut să redacteze un eseu de tip argumentativ despre necesitatea competențelor de utilizare a calculatorului în contextul actual, iar la subiectul al treilea au avut de redactat un eseu în care să prezinte temă și viziunea despre lume într-un text poetic, aparținând lui Tudor Arghezi.
La profil uman și pedagogic, primul subiect a vizat un text de Ioan Slavici, iar la subiectul al II-lea, elevii au trebuit să explice rolul mass-mediei în promovarea evenimentelor culturale. Subiectul cu numărul III a presupus redactarea unui eseu de 600 – 900 de cuvinte despre tema şi viziunea despre lume într-un text poetic studiat, aparținând lui Ion Barbu.
Cât privește colegii mai mici, cei de clasa a XI-a, la subiectul al III-lea, liceenii au avut de redactat un eseu în care să prezinte fie particularități ale comediei, fie să prezinte particularitățile ale unui text poetic studiat, aparținând lui Mihai Eminescu (în funcție de profilul elevului).
Elevii claselor a VIII-a au primit o cerință referitoare la poezia „Toamnă la Miorcani”, de Ion Pillat, iar la al doilea subiect au avut de narat o întâmplare petrecută în timpul unui joc și de rezolvat cerințe pe marginea unui articol de pe www.historia.ro.