Managerul Bethesda, Ştefan Puşcaşu, atrage atenţia asupra faptului că CAS (Casa de Asigurări de Sănătate) obligă unităţile spitaliceşti să încheie contracte de service doar cu importatorii de aparatură medicală.
Puşcaşu susţine că aceştia percep tarife enorme pe serviciile de întreţine a aparaturii medicale, astfel încât service-ul unui RMN depăşeşte 80.000 de euro pe an, iar service-ul unui Computer Tomograf ajunge la 70.000 de euro anual, respectiv 5.000 de euro pe lună.
„Consider că este o chestiune care priveşte întregul sistem de sănătate din România. Este o problemă majoră în sistemul medical românesc şi o modalitate de sifonare a banului public. Este vorba despre aceste contracte de service, care se încheie între importatorii de aparatură medicală şi spitalele publice şi private din România. Pentru ca eu să am contract cu Casa de Asigurări, aceasta mă obligă să obţin o hârtie care atestă servicii de service de la importatorul aparatului”, explică Puşcaşu.
Acesta a menţionat că în momentul achiziţionării unui aparat, unităţile nu au alternativă în ceea ce priveşte prestatorii de service, iar această practică veche contravine principiilor economiei de piaţă.
Managerul Bethesda povesteşte că această prevedere este hilară, el ajungând ca în doi, trei ani de zile să plătească de câteva ori preţul unui aparat.
„Nu e o chestiune personală. Consiliul Concurenţei trebuie să verifice aceste lucruri. Un service la un Computer Tomograf este de 70.000 euro pe an, adică 5.000 de euro pe lună. Deci o firmă primeşte 5.000 de euro pe lună doar ca să-mi dea mie o hârtie cu care eu să pot intra în contract cu CAS. Nu am posibilitatea de a face service cu o altă firmă pentru că nu mă lasă Casa de Asigurări. E o chestiune forţată. Oricum eu ca prestator de servicii am tot interesul ca aparatul să funcţioneze bine, la standard, nu trebuie să-mi impună nimeni asta. Prestez servicii, câştig bani. Nu prestez, pot să închid firma”, explică Puşcaşu.
Întrebat de ce contestă tocmai acum aceste practici, managerul Bethesda a arătat că a intenţionat să achiziţioneze un Computer Tomograf şi un RMN performant, confruntându-se din nou cu obligativitatea încheierii contractului de service cu importatorul.