UPDATE 2: Prefectul judeţului Suceava, Florin Sinescu, a fost reţinut vineri după-amiază pentru 24 de ore. Acuzaţiile sunt prezentate pe larg într-un comunicat al DNA Suceava, pe care vi-l prezentăm integral în cele ce urmează:
SINESCU FLORIN – prefectul jud. Suceava, la data de 20.02.2015 i s-a adus la cunoștință calitatea de inculpat, fiind pusă în mișcare acțiunea penală:
- 5 (cinci) infracţiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice, dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, prev. de art. 132 din Legea 78/2000, rap la art. 297 Cod penal, cu aplicare art. 38 alin 1 Cod penal , după cum urmează:
* 3 (trei) infracţiunireferitoare la inculpatul BOTEZATU SĂVEL VIOREL , constând în aceea că:
a. nu a emis ordinul, conform obligaţiilor prev deart. 16 alin (1) şi (2) din Legea 393/2004 privind statutul aleşilor locali,de încetare din funcţia de primar al comunei Udeşti, a inc.Botezatu Săvel Viorel, în perioada 01.10.2012 – 04.12.2014, nerespectând şi neaplicând prev. art. 25 din Legea 176/2010, deşi Raportul de integritate al A.N.I. nr. 26073/G/II/11.05.2012, comunicat Prefecturii Suceava a rămas definitiv prin sentinţa civilă a Curţii de Apel Suceava nr. 286/01.10.2012 şi au existat mai multe solicitări în acest sens, din partea Agenţiei Naţionale de Integritate. Prin încălcarea atribuţiilor de serviciu de către prefect, a obţinut un avantaj patrimonial pentru inc. Botezatu Săvel Viorel, acesta încasând în perioada octombrie 2012 - decembrie 2014 un venit de 60.279 lei, precum şi unul nepatrimonial reprezentând funcţia de primar de care a beneficiat pe nedrept în această perioadă.
b. ingerinţa prefectului Sinescu Florin, în toamna anului 2012, în activitatea unei instituții publice, respectiv APIA CJ Suceava, în afara cadrului legal și oficial, urmărind ca și scop, aprobarea de către funcționarii APIA a subvenţiilor către Consiliul Local Udeşti – în campania 2012, deși nu erau îndeplinite condițiile de eligibilitate, urmărind și de această dată, favorizarea primarului comunei Udești Botezatu Săvel. Astfel i-a determinat pe funcţionari APIA CJ Suceava să aprobe subvenţie Consiliului Local Udeşti, campania 2012, deşi nu erau îndeplinite condiţiile de eligibilitate, în valoare de 315.314,37 lei, sumă ce reprezintă prejudiciu creau bugetului Uniciunii Europene şi totodată un avantaj patrimonial creat inc. Botezatu Săvel Viorel, în calitate de primar şi ordonator de credite.
c. exercitarea deficitară şi subiectivă de către prefectul Sinescu Florin, în funcția de prefect al jud. Suceava, a controlului de legalitate asupra Hotărârilor Consiliului Local Udeşti prin care s-a concesionat ilegal (fără procedură de achiziţie şi licitaţie publică), suprafaţa de 806 hectare din patrimoniul comunei, asociaţiei ACAUP ADICI Udeşti, formată la iniţiativa inc. Botezatu Săvel Viorel și cu complicitatea inc. Borza Marinela, din 4 (patru) angajaţi ai primăriei Udești, pentru obţinerea ilegală de fonduri europene de la APIA CJ Suceava(hotărâri folosite de inc. Botezatu Săvel Viorel pentru obţinerea de subvenţii de la APIA CJ Suceava în numele acestei asociații– înfiinţată în scop infracțional). Prin efectuarea în mod incorect a control de legalitate asupra a patru hotărâri a Consiliului Local Udeşti, i-a permis inc. Botezatu Săvel Viorel să obţină subvenţie în campania 2013, prin intermediul ACAUP OADICI Udeşti în valoare de 418.782,62 lei, sumă ce reprezintă prejudiciu creau bugetului Uniciunii Europene şi totodată un avantaj patrimonial creat inc. Botezatu Săvel Viorel, în calitate de primar şi ordonator de credite, având în vedere că a fost virat de asociaţie în contul Primăriei Udeşti.
Prin ultimele două infracţiuni a fost prejudiciat bugetul general al Uniunii Europene cu suma de 724.096,99 lei(pentru campaniile 2012 şi 2013), APIA – Direcţia Antifraudă Control Intern şi Supracontrol stabilind că dosarele CL Udeşti şi ACAUP OADICI Udeşti nu îndeplineau condiţiile de integritate şi conţineau documente fictive, lucru pe care conducerea APIA CJ Suceava i l-a adus la cunostinţă suspectului Sinescu Florin.
* 1infracțiunede abuz în serviciu contra intereselor publice, dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, prev. de art. 132 din Legea 78/2000, rap la art. 297 Cod penal,
- constând în aceea că, la solicitarea expresă a lui MELEN VASILE VIOREL - primarul comunei Brodina, prefectul Sinescu Florin a intervenit pe lângă funcţionari ai Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Suceava și pe lângă administratorul unui agent economic privat, Juravle Viorel pentru a găsi o soluţie de deblocarea conturilor Primăriei Brodina, de a fi acceptată o declaraţie rectificativă (întrucât debitul nu era înregistrat la primărie și declarat organelor fiscale, aspect cunoscut de către prefectul Sinescu Florin) şi astfel o datorie în valoare de 462.315,93 lei - ce trebuia achitată de către Primăria Brodina, creditorului SC TEST PRIMA SRL Suceava , tocmai din anul 2008, în baza unui contract de prestări servicii din 10.09.2008, având ca obiect construirea a 9 case în
comuna Brodina pentru familiile sinistatre ca urmare a calamităților ce au avut loc în anul 2008, banii alocați constructorului în conturiel Primăriei fiind bani publici - să fie evidenţiată ca şi arierat, pentru a putea fi astfel achitată ulterior, din bugetul de stat.
În condițiile în care conturile Primăriei Brodina au fost blocate de executorul judecătoresc, prefectul Sinescu Florin a intervenit pe lângă administratorul Juravlea Viorel şi directorul Burlui Iulia de la SC TEST PRIMA SRL Suceava, pentru a-i determina să încheie o înţelege cu primarul Melen Vasile Viorel astfel încât datoria în sumă de 462.315,93 lei, pentru care au fost emise sentinţe definitive şi irevocabile de obligare a primăriei la plata datoriei și a penalităților de întârziere către creditorul SC TEST PRIMA SRL Suceava, să fie achitată în rate lunare a către 50.000 lei, cu scutirea de la plata penalităţilor de întârziere în sumă de 1.201.357,80 lei, precum și să fie de acord cu încheierea unei convenții scrise între părți care urma a-i servi primarului în vederea deblocării conturilor primăriei.
Prin încălcarea atribuţiilor de serviciu de către inculpatul Sinescu Florin, cu complicitatea inculpatului Melen Vasile Viorel, a fost prejudiciat patrimoniul SC TEST PRIMA SRL cu valoarea penalităţilor de cca 1.201.357,80 lei, ce nu mai sunt plătite de Primăria comunie Brodina, dar şi bugetul de stat cu valoarea datoriei, în cuantum de 462.315,93 lei, care a fost înregistrată retroactiv în contabilitatea primăriei, a fost evidenţiat ca şi arierat, urmând să fie achitat din bugetul de stat.
* 1 infracțiune deabuz în serviciu contra intereselor publice, dacă funcţionarul a obţinut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, prev. de art. 132 din Legea 78/2000, rap la art. 297 Cod penal, rap la art. 35 alin 1 Cod penal,
- constând în aceea căîn perioada iunie 2014 – ianuarie 2015, în calitate de prefect al judeţului Suceava, folosindu-se de ascendentul funcţiei sale, şi-a încălcat atribuţiile de serviciu şi în afara cadrului legal a apelat la mai mulţi funcţionari public de la instituţii aflate în coordonarea sa pentru a întocmi şi completa documentaţia în vederea obţinerii ilegale a unui titlu de proprietate pe numele socrilor săi Negură Dumitru şi Negură Ortanzia, pentru suprafaţa de 26.103 mp teren pe raza comunei Moldoviţa (directorul OCPI Suceava– Mocanu Vasile, registratorul BCPI Câmpulung Moldovenesc – Mocanu Cristina, secretarul comunei Moldoviţa şi membru în cadrul Comisiei de fond funciar Moldoviţa - Maleş Mihai Florin şi inginerul topo Niga Gabriel), cunoscând că aceştia nu deţin documente de proprietate, care să dovedească modul de dobândire, legătura cu proprietarii tabulari din Cartea Funciară sau înscrisuri care să demonstreze că sunt îndreptăţiţi să obţină un titlu de proprietate. Intervenţia la acești funcţionari a prefectului Sinescu Florin s-a reluat după ce documentaţia a fost restituită de OCPI Suceava la 12.11.2014, deoarece nu este completă şi în aceasta nu este consemnat modul de dobândire al dreptului de proprietate şi nici legătura cu proprietarii tabulari. Întreaga documentaţie urma să fie aprobată de directorul OCPI Suceava – Mocanu Vasile, de prefectul Sinescu Florin, care urma să semneze la final şi titlul de proprietate pentru suprafaţa de 26.103 mp.
1 infracțiune de conflict de interese prev. de art. 301 Cod penal,
- constând în aceea că în calitate de prefect al Judeţului Suceava a semnat către ITM Suceava adresa nr. 391/V.D.M. prin care a numit în comisia de concurs pentru postul de şef serviciu, la care a participat şi soţia sa Sinescu Angelica, doi subordonaţi, respectiv pe Şalar Floarea în calitate de preşedinte a comisiei (şef serviciu în cadrul Instituţiei Prefectului Judeţului Suceava) şi Rusu Mihaela în calitate de membru al comisiei (consilier juridic în cadrul Instituţiei Prefectului Judeţului Suceava), care au declarat-o câştigătoarea concursului, ulterior fiind emisă Decizia nr. 3/31.01.2013
1 infracțiune de uzurparea funcţiei, prev. de art. 132 din Legea nr. 78/2000, rap. la art. 300 cod penal,
- constând în aceea că inculpatul Sinescu Florin, la data de 30.12.2014, în afara cadrului legal şi profitând de ascendentul funcţiei de prefect, a intervenit pe lângă şeful Serviciului Rutier Suceava – cms. şef Jucan Petrică (aflat în subordinea sa, cf. art.4 din Legea nr 340/2004) , pentru a-l ajuta pe CIUVERCĂ GHEORGHE să-şi recupereze permisul de conducere, reţinut la data de 27.12.2014 de poliţişti din cadrul Serviciului Rutier Iaşi - cu Procesul verbal de constatare şi sancţionare contravenţională seria CP nr. 8046548, întrucât a fost surprins de radar în timp ce circula cu autoturismul cu nr. SV11PNG, cu viteza de 106 km/h, printr-o localitate unde limita de viteză era de 50 km/h. Organul constatator, respectiv a.s.a. Ursuleasa Pintilie Iulian i-a reţinut lui CIUVERCĂ GHEORGHE permisul emis de Autorităţile Italiene pe o perioadă de 90 de zile, înmânându-i acestuia Dovada seria CU nr. 0916686, cu care acesta putea circula şi conduce autoturismul o perioadă de 15 zile. Numitul CIUVERCĂ GHEORGHE lucrează în Italia, a venit în România de sărbători şi urma să se întoarcă în Italia pe data de 03.01.2015, iar dovada de reţinere a permisului(în limba română) nu reprezenta un document legal pe care să-l poată folosi la întoarcerea cu maşina în Italia şi pe care să-l poată prezenta organelor vamale, poliţiei de frontieră sau chiar oraganelor de poliţie rutieră din statele UE, inclusiv din Italia. La insistenţele prefectului Sinescu Florin, cms. şef Jucan Petrică îi comunică acestuia, de faţă fiind şi suspectul Sinescu Florin (la 30-12-2014, la ora 13:08:12 , 13:11:15, 14:01:03 ) să-l caute pe ag. şef. Pr. Năstasă Cristi de la Compartimentul sitematizarea, control tehnic, legalitatea transporturilor şi suport din cadrul Serviciului Rutier Iaşi, indicându-i ce trebuie să facă, precum şi numărul de telefon al acestuia. CIUVERCĂ GHEORGHE şi soţia sa au ajuns la sediul Serviciul Rutier Iaşi după orele de program, motiv pentru care ag.şef pr. Năstase Cristi a venit de acasă şi l-a pus pe CIUVERCĂ GHEORGHE să facă o cerere, pentru că declaraţia autentificată la notar nu era bună (convorbire la ora 18:30 dintre Sinescu Florin şi soţia lui Ciuvercă Gheorghe). Din actele remise DNA ST Suceava de Serviciul Rutier Iaşi reiese că la data de 30.12.2014 permisul de conducere i-a fost restituit numitului CIUVERCĂ GHEORGHE, dar cererea acestuia adresată şeful serviciului nu are număr de înregistrare, iar comunicarea sanctiunii nu s-a făcut către Ambasada Italiei din România ci către Ambasada Republicii Moldova la Bucureşti, prin adresa 535915/23.01.2015. Astfel intervenţia suspectului Sinescu Florin pe lângă şeful Serviciului Rutier Suceava – cms. şef Jucan Petrică nu intra în exercitarea atribuţiile prefectului, mai ales că prin aceasta s-a cauzat o vătămare intereselor statului, iar numitul CIUVERCĂ GHEORGHE ce a avut reţinut permisul pe un număr de 90 de zile, l-a primit înapoi după 3 zile şi îl deţine şi în prezent, datorită nerespectării atribuţiilor de serviciu de către poliţişti din cadrul serviciul Rutier Iaşi – ag. şef adjunct Nastasa Cristi. De altfel din discuţiile telefonice avute cu cms. şef Jucan Petrică şi cu CIUVERCĂ GHEORGHE, reiese că prefectul Sinescu Florin cunoștea faptul că condiţiile de restituire a permisului de conducere nu erau îndeplinite. Mai mult decât atât, suspectul Sinescu Florin era conștient că doar prin intervenţia cms. şef Jucan Florin şi prin ascendentul funcţiei sale de prefect, poliţiştii din cadrul Poliţiei Rutiere Iaşi vor găsi soluţii de rezolvarea problemei în favoarea lui CIUVERCĂ GHEORGHE.
1 infracțiune de uz de fals, prev. de art. 323 Cod penal,
- constând în aceea că în luna noiembrie 2012, prefectul Sinescu Florin şi-a achiziţionat un autoturism marca AUDI A4, ce a fost înmatriculat pe numele său sub nr. SV 12 SIN, folosindu-se cu bună ştiinţă de documente fictive pe numele său, (contractul de cumpărare din Germania şi contratul de vânzare - cumpărare din 03.12.2012, dintre Răchiteanu Ovidiu şi suspectul Sinescu Florin – contract care în realitate, nu a fost încheiat între cele două părţi şi nici nu a fost semnat de către martorul Răchiteanu Ovidiu în calitate de vânzător). În momentul în care a aflat că organele de urmărire penală verifică modul în care şi-a procurat autoturismul, inculpatul Sinescu Florin l-a înstrăinat în luna decembrie 2014 numitului Jucan Cristian, din localitatea Gura Humorului, jud. Suceava, pentru ca maşina să nu mai figureze pe numele său.
UPDATE La finalul percheziţiilor efectuate la domiciliu şi mai apoi la biroul din incinta Prefecturii Suceava, Florin Sinescu a fost condus la audieri la sediul DNA Suceava. În următoarele zeci de minute se va şti dacă prefectul de Suceava va fi reţinut sau cercetările vor continua cu el în stare de libertate.
Mai multe percheziţii au loc în această dimineaţă la locuinţa prefectului de Suceava, Florin Sinescu, dar şi la sediul Prefecturii Suceava, respectiv la cele trei puncte de lucru din Brodina şi Falcău ale firmei Forest Brod, care a aparţinut primarului Vasile Melen, din Brodina.
La sediul Prefecturii Suceava percheziţiile se derulează în biroul lui Florin Sinescu, dar şi în alte două birouri.
„Procurori din cadrul Direcției Naționale Anticorupție, Serviciul Teritorial Suceava, efectuează cercetări într-o cauză penală ce vizează suspiciuni privind săvârșirea unor infracțiuni de corupție, asimilate celor de corupție, infracțiuni de serviciu, infracțiuni de fals, comise în perioada 2012-2014. În această dimineaţă, ca urmare a obținerii autorizațiilor legale de la instanța competentă, sunt efectuate percheziții domiciliare în 7 locații situate în municipiul Suceava și comuna Brodina, județul Suceava, dintre care 3 sunt la sediul unei instituții publice, iar restul la o societate comercială cu 3 puncte de lucru și la domiciliul unei persoane fizice”, se arată într-un comunicat al DNA Suceava.
În cauză, procurorii beneficiază de sprijin de specialitate din partea Serviciului Român de Informații și din partea Grupării Mobile de Jandarmi Bacău.
Până în prezent, prefectul Florin Sinescu şi primarul Vasile Melen au calitatea de suspecţi, dar cel mai probabil ei vor deveni inculpaţi. Cei doi urmează să fie aduşi la audieri la sediul DNA Suceava la finalul percheziţiilor.
Care ar fi acuzaţiile
Anchetatorii i-au adus la cunoştinţă acum câteva săptămâni prefectului Florin Sinescu calitatea de suspect sub suspiciunea comiterii infracţiunii de trafic de influenţă. Tot în această cauză a fost demarată urmărirea penală şi împotriva primarului din Brodina, Vasile Viorel Melen. Acesta este acuzat de comiterea infracţiunii de cumpărare de influenţă.
În timp ce prefectul de Suceava nu a putut fi contactat pentru a-şi exprima un punct de vedere, primarul din Brodina a spus că în opinia lui acuzaţiile care i se aduc sunt nefondate.
În timpul inundaţiilor din 2008 şase case din Brodina au fost luate de ape, iar Guvernul a alocat câte 100 de milioane de lei vechi pentru fiecare locuinţă distrusă. Casele trebuiau ridicate la roşu şi predate oamenilor afectaţi de calamităţi.
Sarcina de a reface casele le-a revenit celor de la Test Prima, care în intervalul 2008-2009 au reuşit să finalizeze lucrările. Pe parcurs, între Primăria Brodina şi Test Prima s-au încheiat mai multe acte adiţionale, iar casele au fost finalizate integral şi nu la roşu, aşa cum se stipula într-o ordonanţă de urgenţă emisă de Guvern în 2008.
Pentru aceste lucrări, Test Prima a primit cei 600 de milioane de lei vechi proveniţi de la Guvern, plus încă aproximativ două miliarde de lei vechi din bugetul Primăriei Brodina. Totuşi, suma care trebuia achitată către Test Prima era mult mai mare.
Din actele adiţionale încheiate între cele două părţi, Primăria Brodina mai avea de plătit 4,6 miliarde de lei vechi. Această sumă nu a mai fost achitată, iar în 2012 Test Prima a acţionat în instanţă primăria, iar în cursul anului 2014 a câştigat procesul. Între timp, între Primăria Brodina şi Test Prima s-a ajuns la o înţelegere şi cei 4,6 miliarde de lei vechi se vor plăti în mai multe tranşe, începând cu luna februarie a acestui an.
La acea vreme, Florin Sinescu era şeful departamentului din Prefectura Suceava care se ocupa cu gestionarea materialelor de construcţie trimise de Guvern pentru familiile sinistrate.
(20 feb 2015, 11:13:48
Cî tari nii dor di iel.