Un sucevean, originar din Câmpulung Moldovenesc, cadru universitar la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” din Iaşi a primit Premiul de excelenţă în domeniul feroviar pentru invenţie, cercetare şi inovaţie.
Constantin Ioan Barbînţă doctorand inginer al Universităţii Tehnice „Gh. Asachi” din Iaşi, Facultatea de Mecanică şi inginer în cadrul Sucursalei CFR Marfă Moldova, a obţinut premiul cu ocazia celei de-a cincea ediţii a Galelor Club Feroviar.
Premiul a fost decernat pentru inventarea unui sistem de osii cu ecartament variabil intitulat BARLO folosit pentru acoperirea neajunsurilor cauzate de transbordare, respectiv transpunere, care nu are nevoie de timp suplimentar, este fiabil şi sigur în exploatare, oferind o mai mare mobilitate atât transportului de marfă cât şi a celui de călători.
În Europa există mai multe tipuri de ecartament. Pentru traversarea acestui obstacol se foloseşte transbordarea, transpunerea şi echiparea vehiculelor feroviare cu osii având ecartamentul variabil.
Transbordarea constă în transferul mărfii, manual sau mecanic, dintr-un vagon care are un anumit ecartament, în altul cu ecartament diferit. Transpunerea implică ridicarea cu ajutorul vinciurilor a vagonului de pe boghiuri, acestea din urmă fiind înlocuite. Transbordarea şi transpunerea necesită mult timp, personal pregătit, având costuri foarte mari.
Sistemul BARLO poate fi o alternativă la sistemele actuale de osii cu ecartament variabil datorită faptului că nu necesită costuri ridicate pentru licenţe, fiind o soluţie pentru îmbunătăţirea interoperabilităţii transportului feroviar la graniţa României cu Republica Moldova şi Ucraina. Finanţarea unui eventual proiect poate fi făcută cu ajutorul fondurilor structurale. Sprijinul pentru dezvoltarea acestui sistem poate veni de la Uniunea Internaţională a Căilor ferate, care a înscris printre activităţile sale prioritare omologarea sistemelor de schimbare automată a ecartamentului.
(14 dec 2010, 16:19:14