De ce aleg părinţii sistemul Step by Step, cum îşi motivează ei decizia de a-şi înscrie copiii la o grădiniţa Step by Step?
Din ce în ce mai mulţi părinţi caută pentru copiii lor programe de educaţie prin care aceştia să se dezvolte global, nu numai din punct de vedere cognitiv sau al limbajului, dar mai ales socio-emoţional şi al atitudinilor faţă de cunoaştere şi învăţare. Dacă cu ani în urmă părinţii aşteptau de la copiii lor la intrarea în clasa I să aibă anumite cunoştinţe (să numere, să cunoască literele...), azi cei mai mulţi caută nu numai un program în care copiii să se familiarizeze cu informaţii din diverse domenii, dar să şi opereze cu ele, un sistem care să-i înveţe pe copii să-şi exprime opţiunile, să-şi susţină ideile, să fie creativi, imaginativi, să găsească soluţii la probleme, să lucreze împreună cu alţii. La Step by Step există această ucenicie.
Cum se adaptează la şcoală în clasa I tradiţională copiii care au urmat o Grădiniţă step by step?
Experienţa arată că un preşcolar Step by Step se adaptează foarte bine într-o clasă tradiţională. Capacitatea de adaptare dobândită în cadrul unei grupe Step by Step îl va ajuta să se integreze, să asimileze regulile. În privinţa asimilării cunoştinţelor academice ele sunt similare cu cele din sistemul tradiţional.
Ce mai ştiţi despre copiii care au făcut grădiniţa în sistem step by step acum 6, 7 ani? Care au fost efectele tipului de învăţământ alternativ step by step pe termen lung?
Ţinem legătura cu mulţi dintre copiii care au urmat Grădiniţa Bambi Step by Step – cei mai mari fiind clasa a VI-a acum. Ce au păstrat de la Step by Step şi şi-au dezvoltat cu timpul: curiozitatea, setea de a afla prin experimente, încercări proprii, dorinţa de a se implica, de a nu trece pasiv prin experienţele lor de cunoaştere. Cultivarea spontaneităţii şi a încrederii în sine – datorită multiplelor oportunităţi de a se exprima, de a-şi spune părerea, obişnuinţa de a răspunde fără a fi preocupat dacă acela este răspunsul aşteptat de cadrul didactic, sunt numai câteva din aspectele pe care părinţii le recunosc ca aparţinând perioadei preşcolare la grădiniţa noastră.
Cum arată o zi obişnuită a unui copil în grădiniţa Bambi step by step?
O zi începe de la uşa sălii de grupă, de la salutul cald, prietenos al educatoarei. Copiii caută apoi compania colegilor jucându-se liber în centrele de activitate.
Dimineaţa, centrele cele mai căutate sunt centrele de construcţii şi jocul de rol. După gustarea de dimineaţă, copiii sunt invitaţi la întâlnirea de dimineaţă, o activitate specială, cu toată grupa de copii, activitate ce are ca scop cunoaşterea şi autocunoaşterea copiilor, transformarea grupei într-o comunitate. Întâlnirea de dimineaţă este momentul salutului şi al urărilor din ziua respectivă, al noutăţilor zilei şi contextul în care copiii îşi împărtăşesc sentimentele, preocupările, interesele. În acest cadru copiii planifică sau aleg activităţile zilei, aleg centrele de activitate unde îşi încep ziua.
După lucrul în centrele de activitate, în grupuri mici, îndrumaţi de unul dintre cei 2 adulţi din sala de grupă (la Grădiniţa Bambi în programul de dimineaţă educatoarea lucrează împreună cu profesoara de limba engleză/germană, astfel încât să existe un raport optim între numărul copiilor şi al adulţilor din grupă) există un moment al evaluării intermediare, astfel încât copiii sunt învăţaţi şi invitaţi să analizeze ce/de ce/cu cine/cum au lucrat în fiecare centru. Apoi, fiecare copil schimbă centrul de activitate, drept pentru care, în fiecare dimineaţă, copiii participă la cel puţin 3 activităţi structurate de cadrele didactice, în grupuri mici, în unul dintre centrele specifice alternativei Step by Step: Alfabetizare, Matematică/Jocuri manipulative, Ştiinţe, Joc de Rol, Construcţii sau Nisip şi apă.
După ora 12.00 în Grădiniţa Bambi se desfăşoară o varietate de activităţi opţionale, astfel încât copiii împreună cu părinţii pot alege activităţi care să le dezvoltate aptitudinile, precum: balet, aikido, dans, pian, origami, limba franceză/germană, Fastrackids, teatru, informatică sau logopedie – îndrumaţi de profesori sau instructori de specialitate.
După prânz, copiii se pot odihni în dormitoare sau pot participa la activităţi liniştite şi de relaxare (mai ales în cazul preşcolarilor mari care au renunţat la somnul de după-amiaza). Perioada de după amiaza cuprinde de cele mai multe ori activităţi în aer liber, alături de finalizarea sau extinderea lucrului în centrele de activitate pe tema săptămânii.
Există resurse despre sistemul Step by Step în România? Cărţi, site-uri, broşuri?
CEDP Step by Step a tradus şi editat o serie de materiale pentru cadrele didactice, precum metodologii de aplicare a programului atât pentru perioada 0-3 ani, 3 – 5 ani, dar şi pentru învăţământul primar. La acestea se adaugă lucrări precum: Formarea claselor integrate – care are ca scop formarea cadrelor didactice în lucrul cu copiii cu nevoi speciale sau Crearea materialelor pentru matematică şi ştiinţă – lucrare care are drept scop predarea –învăţarea matematicii prin intermediul tuturor centrelor de activitate, prin activităţi integrate care asigura temeinicia cunoştinţelor copiilor şi transferul şi aplicabilitatea lor în contexte reale.
Altă serie de materiale a fost produsă pentru cadre didactice din învăţământul superior şi studenţii la departamentul pentru pregătirea cadrelor didactice şi conţine titluri precum: Învăţarea prin joc, Studiul copilului prin metoda observării şi înregistrării, Predarea individualizată în copilăria timpurie, Curriculum centrat pe copil.
O preocupare specială a CEDP este aceea de a pregăti educatorii şi părinţii pentru a acorda atenţia cuvenită primilor ani de viaţă, în această iniţiativă înscriindu-se şi editarea lucrării Activităţi de învăţare pentru copiii foarte mici (de la naştere la 3 ani) – ghid pentru activităţi zilnice www.stepbystep.ro