Tratamentele injectabile la domiciliul pacienţilor sunt asigurate în municipiul Suceava doar contra cost, de cele două servicii de ambulanţă private şi de furnizorii de servicii de îngrijiri la domiciliu. Direcţia de Sănătate Publică Suceava a informat, ieri, printr-un comunicat de presă, că în urma discuţiilor care au avut loc ieri cu furnizorii de servicii de îngrijiri la domiciliu şi cu reprezentanţii celor două servicii de ambulanţă private din Suceava, instituţia a fost informată că aceştia asigură efectuarea unor acte medicale de bază - tratamente injectabile intramusculare, intravenoase, perfuzii, pansamente etc., la domiciliul pacienţilor.
”Aceste servicii sunt acordate contra cost, permanent, inclusiv noaptea, duminica şi în timpul sărbătorilor legale; o parte din aceşti furnizori sunt în relaţii contractuale cu Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Suceava, lista acestora fiind publicată pe site-ul CJAS Suceava. Recomandăm pacienţilor să acceseze aceste servicii astfel încât să fie evitate situaţiile neplăcute de întrerupere a tratamentului prescris de medic”, se arată în comunicat.
De asemenea, conducerea DSP menţionează că serviciile din cadrul Spitalului de Urgenţă ”Sfântul Ioan cel Nou” din Suceava, cât şi Serviciul Judeţean de Ambulanţă Suceava ”nu au obligaţia legală de a efectua aceste tratamente recomandate de alţi medici”.
Din informaţiile noastre, o injecţie intramusculară costă 20 de lei, una intravenoasă 25 de lei. 55 de lei costă perfuzia şi 20 de lei efectuarea unui pansament.
Gratuit, astfel de servicii medicale sunt asigurate în judeţ, la nivelul celor patru centre de permanenţă care funcţionează în Vicovu de Sus, Cajvana şi în comune din zona de munte.
Centrul de permanenţă Vicovu de Sus îşi desfăşoară activitatea în regim de gardă cu sediul stabil. Asistenţă medicală este asigurată de 5 medici de familie şi 5 asistenţi medicali, care deservesc populaţia din Vicovu de Sus, Putna şi Gălăneşti, adică o populaţie de peste 22.600 de locuitori.
Centrul de permanenţă Cajvana este tot în regim de gardă cu sediul stabil, cu 6 medici de familie şi 6 asistenţi medicali care deservesc populaţia din Cajvana, Cacica, Botoşana, Stulpicani şi Sasca Mică, un total de peste 23.330 de locuitori.
Centrul de permanenţă fix „MEDFAM BUCOVINA NORD” funcţionează, prin rotaţie, în cabinetele medicale ale medicilor de familie asociaţi, în cabinetele medicale ale medicilor de familie asociaţi din comunele Straja, Brodina, Bilca şi Ulma, pentru o populaţie de aproximativ 16.000 de locuitori.
Dotarea minimă pentru un centru de permanenţă
Centrul de permanenţă fix „Obcinele Bucovinei” are sediul in localitatea Paltinu, în comuna Vatra Moldoviţei, îşi desfăşoară activitatea în sistem de gardă asigurată de 5 medici şi 5 asistenţi medicali, de luni până vineri începând cu ora 15.00 până a doua zi dimineaţa la ora 8.00, iar în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbătorile legale pe toată durata zilei. Zona arondată este formată din comunele Moldoviţa, Vatra Moldoviţei şi Frumosu.
Dotarea minimă de care trebuie să dispună un centru de permanenţă este prevăzută de Ordinul nr. 1.484 din 21 decembrie 2017 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice cu privire la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă. Ca mobilier specific, centrul trebuie să aibă pat/canapea de consultaţie; birou pentru medic; scaune; măsuţă pentru instrumentar şi suport perfuzor. Ca aparatură/echipamente pentru resuscitare - respiraţie, centrul are nevoie de tuburi staţionare pentru oxigen - minimum 2 x 10 l, NTP, contor debit/ventil debit cu capacitatea maximă de cel puţin 15 l/min. şi robinet de reglare conexiune rapidă; tuburi portabile pentru oxigen - minimum 5 l, NTP, contor debit/ventil debit cu capacitatea maximă de cel puţin 15 l/min. şi robinet de reglare conexiune rapidă; balon ventilaţie adult/copil cu măşti de diferite mărimi şi rezervor suplimentar pentru oxigen; pensă McGill de diferite mărimi; defibrilator semiautomat.
Aparatura de monitorizare – evaluare cuprinde: glucometru; stetoscop; tensiometru manual; lampă pentru examinarea pupilelor; ciocan de reflexe; termometru; cântar pentru sugari şi adulţi; taliometru; pelvimetru; apăsător de limbă; deschizător de gură; canule rectale, uretrale, vaginale; trusă completă de mică chirurgie; masă ginecologică; valve ginecologice şi pense de col; seringă Guyon pentru spălături auriculare; atele Kramer; sterilizator; garou; aspirator mobil pentru secreţii. Alte materiale şi dispozitive auxiliare, neapărat necesare, mai sunt materialele pentru curăţenie şi dezinfecţie; materiale necesare colectării şi neutralizării deşeurilor periculoase; stingător de incendiu; folie supravieţuire; kit naştere şi guler cervical. Cabinetele medicilor de familie sunt, de regulă, mult mai dotate decât prevede standardul minimal, prin urmare dacă aceştia ar avea disponibilitate, ar putea asigura permanenţa şi prin rotaţie, la cabinetele lor.