Sistemul cardurilor de sănătate a fost din nou nefuncţional, ieri, deşi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a încheiat contracte de mentenanţă de 3,9 milioane de euro, la sfârşitul anului trecut.
Ieri, pe site-ul CNAS a fost postat un anunţ conform căruia Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate este indisponibilă din cauza unor probleme tehnice, de la ora 11.00. Practic, medicii şi furnizorii de servicii medicale nu s-au putut autentifica în SIUI - Sistemul informatic unic integrat al CNAS. ”Până la remedierea problemelor tehnice apărute, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line”, se arăta în anunţul de pe site-ul CNAS.
Secretarul general al Colegiului Medicilor Suceava, dr. Irina Badrajan, ne-a declarat, ieri, că probleme în funcţionarea cardurilor au început să apară de vineri: ”Ne-au spus că e de la mentenanţă”.
Ieri, platforma a devenit indisponibilă până nu se ştie când. Dr. Badrajan a afirmat că această situaţie tensionează la maximum atât pacienţii, cât şi medicii, mai ales că este o perioadă în care se înregistrează un număr foarte mare de afecţiuni respiratorii acute. De asemenea, potrivit medicului, tot mai mulţi pacienţi doresc analize medicale, trimiteri pentru investigaţii, din ce în ce mai speriaţi că s-ar putea îmbolnăvi de afecţiuni grave. ”Este o perioadă atât de aglomerată încât cred că or să ne spânzure pacienţii, deşi noi nu avem nici o vină. Încercăm să le explicăm ce se întâmplă, că nu e vina noastră că nu merg cardurile, dar nu mai au răbdare. Sunt nervoşi, vor explicaţii, dar rezolvarea problemelor în sistemul informatic nu ţine de noi. Şi noi ne dorim să funcţioneze”, a precizat medicul.
Sistemul cardurilor de sănătate a înghiţit până acum aproape 100 de milioane de euro
Contractul de mentenanţă la Sistemul informatic pentru Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate, în valoare de 3,9 milioane de euro, a fost semnat în noiembrie 2016 cu firma Teamnet, câştigătoarea licitaţiei. Firma le-a aparţinut lui Sebastian Ghiţă şi lui Bogdan Padiu, acesta din urmă preluându-i acţiunile lui Ghiţă în 2012. Acum în acte acţionarul majoritar este Bogdan Padiu.
Sistemul Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate (CEAS) a fost implementat însă de asocierea HP Romania SRL şi Novensys Corporation SRL, atribuit în 2012, cu SIVECO România subcontractor. Costul a fost atunci de 19,47 milioane euro, la care s-au adăugat alte milioane de euro pentru tipărire card şi pentru distribuţie.
În total, costurile pentru implementarea sistemului cardurilor de sănătate se apropie de 100 de milioane de euro.
Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) cuprinde următoarele sisteme IT: SIUI - Sistemul informatic unic integrat al CNAS, SIPE - Sistemul Informatic pentru Prescripţia Electronică şi CEAS - Sistemul informatic pentru Cardul Electronic de Asigurări de Sănătate.