Dosarul electronic de sănătate (DES), cu toate informaţiile medicale despre pacienţi, este obligatoriu din data de 12 noiembrie a.c.. În DES datele sunt completate atât de medici, cât şi de pacienţi, iar accesul în sistemul informatic al Casei Naţionale a Asigurărilor de Sănătate este teoretic securizat. Pacientul îşi accesează dosarul medical autentificându-se fie pe baza cardului de sănătate, fie pe baza codului numeric personal, după ce primeşte un cod şi o parolă de acces.
Manualul de utilizare pentru Portalul Extern DES, Proceduri de lucru pentru utilizatori de tipul Pacienţi şi reprezentanţi legali, http://www.cnas.ro/cassv//theme/cnas/js/ckeditor/filemanager/userfiles/DES/Manual_DES_pacienti_v2_1.pdf, prezintă paşii care trebuie făcuţi atât pentru completarea dosarului, cât şi pentru acordarea accesului pentru medici. Dacă unele instrucţiuni sunt în acord cu logica şi conduita medicală cu care suntem obişnuiţi – de exemplu, pentru acordul de donare a organelor în caz de moarte cerebrală trebuie bifată căsuţa de acord, altele, dacă nu sunt bifate, echivalează cu condamnarea la moarte. La capitolul 3.5 – Gestionare indicaţii pacienţi, pag. 28, aflăm că pacientul sau reprezentantul legal al unui pacient ”poate gestiona indicaţiile proprii în ceea ce priveşte îngrijirea sa medicală (cum ar fi transfuzia, transplanturi etc.)”. Rubricile care urmează de completat sunt ”de acord cu resuscitarea” şi ”de acord cu transfuzia de sânge”. Dacă cele două rubrici nu sunt bifate, nici una dintre cele două manevre nu ar trebui, teoretic, efectuate asupra pacientului, şi asta în condiţiile în care este vorba despre operaţiuni vitale de salvare.
Dosarul electronic este cel care conţine toate informaţiile legate de sănătatea unui pacient – grupa de sânge, Rh, alergii, operaţii chirurgicale, vaccinuri, analizele şi investigaţiile medicale şi rezultatele acestora etc. Este vorba despre o cantitate foarte mare de informaţie, care nu poate fi introdusă în sistem peste noapte.
Implementarea DES a costat 18,5 milioane de euro fără TVA
Secretarul general al Colegiului Medicilor Suceava, medicul de familie dr. Irina Badrajan, ne-a declarat, ieri, că medicii vor introduce datele pe parcurs, începând cu cele de la consultaţiile curente. ”Deocamdată suntem într-o ceaţă totală. Am fost asiguraţi să sistemul va merge foarte bine, dar sunt însă imperfecţiuni la preluarea datelor. Pentru a accesa dosarul unui pacient avem nevoie de cardul lui de sănătate şi de acordul lui”, a afirmat medicul.
Dr. Badrajan a arătat că, în privinţa DES, medicii încă nu sunt bine lămuriţi cu ce au de făcut - „nu suntem informaticieni”, astfel că până când vor avea ei toate lucrurile clare şi le vor putea explica şi pacienţilor va mai dura. ”Suntem cu nervii întinşi la maximum. Aceiaşi oameni - un medic şi o asistentă – mai au de introdus suplimentar în sistem şi alte date. Şi toate pe durata unei consultaţii”, a mai spus dr. Irina Badrajan.
Purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Suceava, Anda Sălăgean, a precizat că toate informaţiile disponibile în legătură cu DES au fost postate pe site-ul CAS. De asemenea, ea a declarat că sistemul DES este unul separat de cardul de sănătate. Costul implementării sistemului informatic integrat pentru dosarul electronic de sănătate, conform contractului semnat între Casa Naţională a Asigurărilor de Sănătate şi firma UTI România, a fost de 18,5 milioane de euro fără TVA.