Serviciul Judeţean de Ambulanţă (SAJ) Suceava face din ce în ce mai greu faţă solicitărilor, care au crescut spectaculos în ultimii doi ani. Directorul SAJ, dr. Daniel Martiniuc, ne-a declarat că, dacă până în 2012- 2013, se înregistrau 120, rar 150 de solicitări, de doi ani încoace sunt între 180 şi 240 de solicitări zilnice de ambulanţă. Din păcate, numărul de personal nu a crescut proporţional, ba dimpotrivă, au mai plecat şi dintre medicii care lucrau aici, iar în locul lor nu a mai venit nimeni. Doctorul Martiniuc a arătat că, la această oră, numărul angajaţilor SAJ din judeţul Suceava este de 338, faţă de un necesar de 530 de oameni. În ceea ce priveşte medicii, nu sunt decât 13 şi ar fi nevoie de 22 pentru ca Ambulanţa să funcţioneze la capacitate maximă. Două posturi, unul la Suceava şi unul la staţia de la Gura Humorului sunt de mai multă vreme vacante, dar nu şi-a anunţat nici un doctor intenţia de a veni. ”La ultima şedinţă de lucru pe care am avut-o la Ministerul Sănătăţii, împreună cu sindicatul şi asociaţiile profesionale, ni s-a promis că în trimestrul patru vor fi deblocate 100 de posturi de medici în ţară. Fiecărui judeţ îi revin două posturi. Poate atunci să mai vină cineva”, a afirmat dr. Daniel Martiniuc.
Din lipsă de medici, SAJ a trebuit să renunţe şi la linia de gardă pentru consultaţiile la domiciliu, mai întâi la cele de noapte, apoi şi la cele de zi. Acestea degrevau Unitatea de Primire a Urgenţelor de la Spitalul de Urgenţă ”Sfântul Ioan cel Nou” Suceava prin faptul că pacienţii a căror stare de sănătate nu era atât de gravă încât să impună transportul într-o unitate sanitară puteau fi examinaţi acasă.
De consultaţiile la domiciliu puteau beneficia gratuit atât pacienţii asiguraţi, cât şi cei neasiguraţi
Prin consultaţiile la domiciliu pacienţii puteau primi tratamentul de urgenţă de la medicul de pe ambulanţă, o reţetă sau un sfat medical, dar puteau beneficia şi de un minim de investigaţii. Este cazul pacienţilor cronici, cu afecţiuni care nu necesită internare în spital şi care pot fi trataţi foarte bine la domiciliu deoarece medicul de pe autosanitară dispune de medicamente de urgenţă, monitor, defibrilator şi poate face pe loc o electrocardiogramă, dacă este nevoie. Totul este gratuit, atât pentru asiguraţi, cât şi pentru neasiguraţi. Pacientul nu trebuie să plătească pentru acest tip de consultaţie la domiciliu, care a funcţionat cu succes în municipiul Suceava până când la staţie au mai rămas doar 11 medici, care cu greu fac faţă solicitărilor zilnice.
Sistemul european de asistenţă medicală de urgenţă prespitalicească, adoptat şi în România, este cel care aduce medicul de urgenţă sau medicul ATI- ist în stradă, cu acordarea asistenţei medicale de urgenţă prespitalicească la nivel înalt încă de la momentul îmbolnăvirii / accidentului. Impune echipaje formate din 3-4 persoane, dintre care un medic, unu-doi asistenţi medicali şi un ambulanţier.
Al doilea sistem folosit în lume, cel american, nu coboară medicul în stradă, ci acordă primul ajutor calificat victimelor/pacienţilor şi îi transportă cât mai rapid pe aceştia la spital. Echipajele sunt formate din două persoane (paramedici) special instruite în asistenţa medicală de urgenţă prespitalicească, superior pregătite unui asistent medical, antrenate şi calificate pentru a utiliza aparatura din dotarea autosanitarelor moderne.