Sistemul electronic de validare a serviciilor medicale furnizate pacienţilor aduce la exasperare medicii de familie. Oficialii Casei Naţionale a Asigurărilor de Sănătate şi ai Ministerului Sănătăţii au tot spus că blocajele înregistrate în luna mai, la implementarea cardurilor de sănătate, au fost doar temporare, dar realitatea este cu totul alta. De trei zile, situaţia se repetă. Doctorii nu reuşesc să se conecteze decât cu mare dificultate sau deloc la serverele Casei Naţionale de Sănătate pentru a raporta serviciile furnizate luna trecută şi nici nu pot utiliza cardurile de sănătate ale pacienţilor, aşa cum prevede legea. Sigur că există posibilitatea de a face consultaţii şi fără card, numai că şi acestea trebuie introduse în sistem în maximum 72 de ore pentru a fi validate. Este mai greu cu reţetele compensate şi gratuite deoarece pentru farmacii sistemul offline nu este acceptat, aşa că pacienţii fie îşi cumpără medicamentele, fie pleacă acasă şi revin după ce reţeta pe care le-a prescris-o medicul este validată de sistem. Situaţia este identică în toată ţara, atât în ambulatoriile spitalelor, cât şi la medicii de familie şi la medicii specialişti. Pacienţii reazemă pereţii spitalelor şi cabinetelor ore în şir sau pleacă acasă. Dacă medicul apucă să-i consulte şi să le dea o reţetă offline, la farmacie constată că aceasta este în imposibilitatea de a onora reţeta deoarece nu-i validată electronic. Dacă mai şi mor din cauza lipsei tratamentului, cu atât mai bine pentru sistem: face economie.
Preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie din judeţul Suceava, dr. Irina Franciuc, ne-a declarat, ieri, că ”este o bătaie de joc generală” şi că este ”ca pe vremea lui Ceauşescu: la televizor ni se spune o minciună sfruntată, că totul este în regulă şi sistemul funcţionează, dar în realitate nu merge nimic”.
”Plâng lângă calculator. Am cinci feluri de internet, soft performant şi de marţi nu am reuşit să raportez serviciile pe luna mai. Am primit doar mesaje de eroare, ultimul chiar că nu exist ca furnizor de servicii medicale. Sunt în pragul atacului cerebral. Ieri, de la ora 13.00 până la 17.30 am validat cinci servicii. Îmi acceptă o reţetă, a doua nu mai merge. 45 de minute nu funcţionează, o iau de la capăt. A doua merge, a treia nu. Nu mai am nervi”, a spus medicul.
CAS: ”Nu au existat întreruperi, doar timpii de răspuns sunt mai mari”
Acest lucru se repetă la indigo în toate cabinetele medicilor de familie şi ale specialiştilor. Conform legii, în primele cinci zile ale lunii, ei sunt obligaţi să raporteze la Casa Naţională a Asigurărilor de Sănătate toate serviciile din luna precedentă. Concomitent, trebuie să ofere consultaţii şi să scrie reţete. Toate, în sistemul electronic, care, asaltat de un asemenea flux de date din toată ţara, cedează.
În spitale, raportarea se face la două entităţi: Școala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Medical, care validează serviciile oferite de spitale din punct de vedere medical, şi la Casa Naţională a Asigurărilor de Sănătate, care validează sumele pentru decontare. Fluxul mare de date generează aceleaşi probleme ca şi la medicii de familie, mai ales în privinţa reţetelor. Pentru a reuşi să introducă datele în sistem în termenul celor 72 de ore, pentru consultaţiile offline, statisticienii spitalului lucrează după miezul nopţii, altfel unitatea spitalicească nu-şi primeşte banii. Dar dacă în spitale există statisticieni, în cazul medicilor de familie şi al specialiştilor în contract cu CAS ei trebuie să facă totul singuri: consultaţii, reţete, raportări de început de lună pentru luna precedentă şi retrimiterea până la validare a serviciilor pe care le-au furnizat cât sistemul electronic n-a funcţionat.
”Este o bătaie de joc generalizată. Când merge unul, nu merge altul. Mereu este ceva nefuncţional. Asta este marea economie pe care au spus că o fac cu hoţii de doctori?!”, întreabă revoltată dr. Franciuc.
De cealaltă parte, Casa Judeţeană a Asigurărilor de Sănătate Suceava afirmă că în sistem nu au existat întreruperi, ci doar ”timpii de răspuns sunt mai mari din cauza fluxului foarte mare de date care se transmite în aceste zile”. Este adevărat că IT-ştii CAS Suceava sunt permanent pe teren pentru a oferi asistenţă medicilor în cazul cardurilor de sănătate blocate sau invalide, dar în ceea ce priveşte timpul de răspuns al serverelor Casei Naţionale şi Școlii Naţionale de Sănătate Publică, ei nu au ce face.