Sute de cardiaci, bolnavi de cancer, bolnavi psihici, diabetici s-au văzut ieri în imposibilitatea de a-şi primi reţetele sau de a fi internaţi pentru că sistemul cardurilor de sănătate, obligatoriu de la 1 mai, s-a blocat după doar două ore de funcţionare. Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea, a ieşit ieri la televizor şi a explicat cu seninătate că sistemul funcţionează, deşi reclamaţiile curgeau din toată ţara. El a afirmat că nu există un blocaj în sistemul de validare a cardurilor de sănătate, ci ”a fost o întârziere în răspuns”. Altfel spus, Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), prin care statul plăteşte toate serviciile medicale către medici, farmacişti, spitale, îngrijiri la domiciliu şi care a costat 103 milioane de euro, nu se blochează, ci răspunde mai greu când este solicitat să funcţioneze într-o zi de lucru normală.
La Suceava, majoritatea medicilor şi-au început ieri activitatea mai devreme ca de obicei, iar farmaciile erau pregătite pentru a fi luate cu asalt de pacienţii cu reţete compensate şi gratuite. La Spitalul de Urgenţă „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava, în ambulatoriul de specialitate şi la secţia de internări bolnavi cronici era deja aglomeraţie. Oamenii stăteau cuminţi la rând, conştienţi că vor avea de aşteptat mai mult ca de obicei la consultaţii şi pentru reţete. La uşile cabinetelor din Policlinica Areni, dimineaţă, la prima oră, erau cel puţin câte 20 de bolnavi.
La 8.45 a intrat primul pacient programat la consultaţie la cardiologie, cu electrocardiograma deja făcută de la 8.30. Este un bărbat de 64 de ani, din Suceava, care vine pentru prima dată la cardiologul Corina Straton. Consultaţia efectivă, cu completarea scrisorii medicale, durează 16 minute. La 9.02 medicul îi cere pacientului cardul de sănătate.
- Este activat?
- Da, la medicul de familie.
- PIN-ul, vă rog.
- Ce PIN?
- PIN-ul de la card.
- Nu-l ştiu.
Solicitare către asistentă: vezi ce medic de familie are, că e din Suceava şi putem suna, să întrebăm de PIN.
Telefon la medicul de familie, codul este anul naşterii. Cele patru cifre sunt tastate pe cititor. Mesajul sistemului: ”eroare la execuţie operaţie”. Asistenta scoate mufa cititorului de carduri din laptop, apoi încearcă din nou. Nu merge. Încă o dată. ”Eroare la citirea certificatului”. A patra oară reuşeşte să intre în baza de date. Se blochează. O nouă tentativă. Cu cardul în cititor, sistemul spune că nu validează consultaţia din lipsa cardului. Din nou PIN, enter, ”eroare la citirea certificatului”, ”cardul a fost retras din cititor”. Nu l-a retras nimeni, e acolo, dar sistemul nu-l vede.
Doctoriţa Straton: ”Îmi vine să plâng”. Mult nu mai are.
Pacienta care are bonul de ordine pentru consultaţia numărul 2 deschide uşa.
- Mai durează mult?
- Vă rog, aşteptaţi.
Pe site-ul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate sunt două numere de telefon de la IT-iştii CAS, pentru consultanţă. Medicul sună, la al doilea număr răspunde un informatician. Îi explică despre ce e vorba şi o dă la telefon pe asistentă. Aceasta scoate din nou mufa cititorului, apoi încearcă din nou şi apare mesajul mult aşteptat: ”cardul a fost autentificat cu succes online”. La 9.20 începe validarea efectivă a consultaţiei. La ”adăugare servicii” trebuie introdusă şi efectuarea electrocardiogramei, dar deja e prea mult. ”Nu sunt completate toate câmpurile din biletul de trimitere”, zice sistemul, deşi sunt completate. Mai apare un ”cod alertă” şi într-un final, după 28 de minute de la prima introducere a cardului în cititor, consultaţia a fost validată. Medicul nu are însă siguranţa că a fost validat şi EKG-ul. Cu sincope, până la ora 11.30 s-a ajuns până la pacientul numărul 6, din cei 19 programaţi pentru ieri. Apoi s-a blocat.
Vizavi, la Neurologie, primele două carduri au mers, al treilea s-a blocat. Medicul Diana Cocîrlă ne-a spus că pacienţii la care cardul nu a funcţionat au fost consultaţi pe vechiul sistem. ”Am avut două carduri neactivate la medicul de familie, pe care nici noi nu am reuşit să le activăm. Un alt pacient nu a avut card la el, dar nu puteam să-l las fără reţetă, e un caz mai special. Normal că i-am prescris medicamentele, o să vedem dacă îmi validează reţeta sau mi-o impută”, a spus medicul. Până la ora 11.30 a consultat opt pacienţi cu card şi pe cei trei fără card, dar după ora 10.00 sistemul a funcţionat foarte greu.
Spitalul de Urgenţă a cerut aprobare să lucreze offline pentru a nu trimite pacienţii acasă
În Spitalul de Urgenţă „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava, care a achiziţionat un soft foarte performant, conceput special pentru spitale, lucrurile au mers până în jurul orei 11.00. Mai puţin în secţia Psihiatrie, unde nu a putut fi validat nici măcar un singur caz cu cardul de sănătate şi toţi pacienţii au fost reprogramaţi pentru astăzi.
Pe la ora 11.00, nici un cabinet din ambulatoriul de specialitate, de la spitalizările de zi şi de la internare bolnavi cronici nu se mai putea conecta la aşa-numita unitate de management a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. În aceste condiţii, directorul medical al spitalului, dr. Tiberius Brădăţan, a solicitat CNAS şi a obţinut aprobare pentru a se lucra offline, cu validare la 72 de ore, dar ”cu obligaţia de a face dovada tentativei de conectare la unitatea de management”. Adică, deşi medicii ştiu că sistemul nu funcţionează, trebuie să introducă în cititor cardul fiecărui pacient pentru a rămâne în sistem amprenta electronică. ”Ni s-a aprobat, dar obligatoriu trebuie să încercăm să transmitem datele cu cardul, chiar dacă la pacientul anterior unitatea ne-a apărut offline. Doar pe baza acestor tentative CAS ne poate deconta serviciile medicale”, a spus dr. Brădăţan. Deci în 72 de ore, toate cazurile care luni nu au putut fi validate cu cardul vor trebui obligatoriu validate, bineînţeles împreună cu cele de miercuri.
Doctorul Brădăţan a ţinut să aprecieze în mod special înţelegerea de care au dat dovadă pacienţii, care cu toate că au fost nevoiţi să stea ore în şir pe holurile spitalului sau în unele cazuri să fie reprogramaţi, au fost calmi şi nu au vociferat. ”Asta este extraordinar din partea lor”, a spus directorul medical al spitalului.
Foarte greu au lucrat şi laboratoarele de analize medicale. Directorul Synevo Suceava, dr. Adrian Oprea, ne-a declarat, ieri, că în şapte ore şi jumătate, de la 7.30 la 15.00, la laboratorul din Suceava au fost 36 de introduceri în sistem, comparativ cu 100 pe oră, câte se făceau înainte de obligativitatea cardului de sănătate. ”Ne aşteptam la asta, a mers foarte greu. Sperăm să fie mai bine în zilele următoare”, a spus dr. Oprea.
Singurii furnizori de servicii medicale care nu au reclamat probleme au fost farmaciile. La toate unităţile la care am întrebat despre cum a funcţionat sistemul, ni s-a răspuns că au reuşit să se conecteze la serverele CNAS, chiar dacă în unele cazuri a mers mai greu.
Trebuie precizat că din ziua de 1 mai informaticienii Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate au fost în permanenţă la dispoziţia medicilor şi farmaciştilor pentru consultanţă de specialitate.