Nervi, timp pierdut, pacienţi purtaţi pe drumuri - cam astea sunt primele ”beneficii” ale introducerii cardului de sănătate, la care se aşteaptă atât medicii, cât şi pacienţii, de la 1 mai a.c. În ultimele zile, atât medicii de familie, cât şi cei din spitale şi specialiştii au tot făcut probe de activare a cardurilor şi de conectare la sistem şi au constatat că acesta mai mult n-a mers. ”Ieri după-amiază s-a blocat complet, astăzi a mers pe bucăţi. Nu ştiu cum va fi când se vor conecta concomitent medicii de la toate cele 26 de spaţii din ambulator şi cât va dura să validezi o consultaţie”, ne-a spus directorul medical al Spitalului de Urgenţă „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava, dr. Tiberius Brădăţan.
La această oră, procedura de transmitere criptată a datelor durează în medie 10-15 minute pentru un pacient care are deja cardul activat. Dar potrivit doctorului Brădăţan, sunt şi medici de familie care le-au comunicat deja pacienţilor lor că ar fi preferabil să meargă pentru activare la spitale sau la medici specialişti, ceea ce îngreunează şi mai mult activitatea acestor categorii de medici. De asemenea, circa 17.000 de suceveni nu şi-au ridicat nici acum cardurile de la Casa de Asigurări de Sănătate, ceea ce face ca, în cazul în care vor avea nevoie de servicii spitaliceşti, cardurile să le fie activitate tot în spitale.
În ceea ce-i priveşte pe medicii de familie, mai ales în mediul rural, ei au deja probleme cu funcţionarea sistemului informatizat. Completarea cu obligativitatea utilizării cardurilor de sănătate îi determină pe mulţi dintre ei să afirme că în realitate ”reforma sistemului sanitar” nu va însemna decât reducerea şi mai mult a timpului alocat efectiv consultaţiei. Din 20 de minute alocate unui pacient, cel puţin 15 sunt consumate de medic pentru completarea documentelor.
Pentru a preveni sincope majore în funcţionarea sistemului, Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Suceava a decis ca, în prima zi în care cardul devine obligatoriu, la CAS să se asigure permanenţa.
Purtătorul de cuvânt al CAS Suceava, Anda Sălăgean, a informat, ieri, printr-un comunicat de presă, că ”din data de 1 mai este asigurată permanenţa la CAS Suceava pentru activitatea cu publicul. De asemenea, se asigură asistenţa tehnică, pe Compartimentul IT, pentru asiguraţi şi furnizorii de servicii medicale. Furnizorii care întâmpină probleme legate de utilizarea cardului de sănătate au la dispoziţie şi Helpdesk-ul din cadrul CNAS pentru a solicita lămuriri şi ajutor, 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Asiguraţii pot apela numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate pentru orice probleme sau nelămuriri legate de cardul de sănătate, de luni până vineri, în intervalul 08:00-20:00”.
Doctorii şi farmaciştii care nu folosesc cardul vor plăti din propriul buzunar serviciile acordate
Tot din data de 1 mai a.c. furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţie contractuală cu CAS care nu vor avea funcţional sistemul cardului şi nu vor valida serviciile medicale cu cardul, atunci când asiguratul se prezintă cu el, vor suporta din propriul buzunar costurile serviciilor acordate.
Sălăgean precizează că serviciile medicale de urgenţă se vor acorda fără să fie necesară validarea cu cardul, pentru că aceste servicii se acordă atât persoanelor asigurate, cât şi celor neasigurate. De asemenea, minorii nu au primit card de sănătate şi beneficiază de servicii medicale conform legii. Aceste servicii se acordă necondiţionat, indiferent dacă părinţii sau tutorii legali sunt sau nu asiguraţi. Persoanele neasigurate beneficiază, ca şi până acum, de pachetul minim de servicii medicale.
Anda Sălăgean a confirmat că la sediul CAS mai există un număr foarte mare de carduri neridicate, iar medicii de familie, deşi aveau posibilitatea să le ridice şi să le distribuie direct asiguraţilor din lista lor, nu şi-au asumat această responsabilitate.
Din cele 20.950 de carduri naţionale returnate de operatorul poştal la sediul CAS Suceava, în perioada 9 ianuarie – 29 aprilie a.c. au fost distribuite 3.976 de carduri persoanelor asigurate care le-au solicitat.
Din cauza numărului mare de persoane care solicită cardurile naţionale la sediul CAS Suceava - peste 250 persoane zilnic - programul de lucru cu publicul a fost prelungit, acesta fiind de luni până joi, între orele 08.00-16.00, şi vineri, între orele 08.00-14.00, inclusiv în data de 1 mai.
Din data de 1 mai cardul naţional de sănătate va deveni unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale acordate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru asiguraţii care au intrat în posesia lui.
Pentru asiguraţii care nu au primit cardul de sănătate,furnizorii de servicii medicale vor verifica în sistem calitatea de asigurat a pacientului pentru a-i oferi serviciul necesar. Serviciile medicale acordate fără card de sănătate vor fi monitorizate separat.
(30 apr 2015, 12:48:19