Utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate este obligatorie începând de vineri, 1 mai a.c., iar validarea serviciilor medicale, inclusiv cele spitaliceşti, se va efectua prin prezentarea cardului sau a adeverinţei de asigurat. Spitalul de Urgenţă ”Sfântul Ioan cel Nou" Suceava deţine 127 de cititoare de carduri, toate funcţionale, după cum ne-a declarat, ieri, directorul medical dr. Tiberius Brădăţan. Dr. Brădăţan a precizat că internarea prin Unitatea de Primire a Urgenţelor nu este condiţionată de cardul de sănătate, în schimb pacienţii trebuie să prezinte cardul la externare, atât pentru a nu plăti internarea, cât și pentru a primi reţetă.
În situaţia în care, din motive obiective, pacientul nu are card de sănătate, acesta trebuie să prezinte o adeverinţă de asigurat valabilă. În cazul în care utilizarea cardului de sănătate nu este posibilă din culpa unităţii spitaliceşti, costurile serviciilor acordate vor fi suportate de spital din venituri proprii.
Casa de Asigurări de Sănătate Suceava recomandă sucevenilor care beneficiază de servicii medicale să solicite activarea cardurilor de sănătate înaintea datei de 1 mai 2015. ”Cardul naţional de sănătate va deveni unicul instrument de validare a serviciilor medicale acordate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate începând cu data de 1 mai 2015. Prin intermediul cardului se va face dovada calităţii de asigurat, iar serviciile medicale și farmaceutice vor fi validate și decontate doar pe baza acestuia. Excepţie fac serviciile medicale din pachetul minim, transportul sanitar, dispozitive medicale distribuite prin servicii poștale și unele investigaţii medicale paraclinice - anatomie patologică”, se arată într-un comunicat remis de CAS Suceava.
Tastarea greșită a PIN-ului de cinci ori blochează cardul de sănătate
Cardul naţional va fi codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS și una din cheile de acces la Dosarul Electronic de Sănătate, ceea ce va permite medicului să vadă inclusiv de câte ori un pacient s-a prezentat pentru aceeași problemă.
Reamintim că, la momentul primirii, cardul este inactiv; acesta se activează la medicul de familie sau specialist, prin introducerea unui cod PIN personalizat. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă și nu poate confirma serviciile medicale în sistem. PIN-ul va fi introdus de asigurat la primirea fiecărui serviciu medical pentru validare (și ulterior pentru decontarea din fondul asigurărilor sociale de sănătate).
În cazul în care PIN-ul personalizat este introdus greșit de cinci ori consecutiv, cardul se blochează. În această situaţie asiguratul va suna la centrul de asistenţă din CNAS (nr. telefon 0212026995) și va solicita deblocarea cardului. Asiguratul va trebui să furnizeze datele sale de identificare operatorului. După deblocare, asiguratul va tasta un nou cod PIN.